Utbytte-podkast:

Tesla-aksjen i medvind: Teknologi, taxi og billioner

Tesla-aksjen har gjort comeback. Nå handler det om mer enn biler, som robotaxi, KI og en lønnspakke verdt tusen milliarder dollar.

BESØKTE TESLA I TEXAS: – Tesla-aksjen har gjort et skikkelig comeback. Den er igjen på over 400 dollar, nesten dobling, sier Audun Wickstrand Iversen. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 29. sep. 2025
Artikkelen er flere år gammel

I en fersk episode av Utbyttepodkasten deler Audun Wickstrand Iversen, forvalter i fondet DNB Disruptive Opportunities, sine refleksjoner etter et besøk på Teslas Gigafabrikk i Austin i Texas. Han diskuterer aksjens utvikling, Teslas strategiske skifte mot mobilitetstjenester og Elon Musks kontroversielle lønnspakke. Det er tydelig at Tesla ikke lenger bare er en bilprodusent, selskapet er også en teknologiplattform med ambisjoner om å endre hele transportsektoren.

Tesla-aksjen: Comeback og investeringsstrategi

Tesla-aksjen har steget kraftig den siste tiden, og er igjen på over 400 dollar. Det tilsvarer nesten en dobling siden bunnen i mars-april.

– Tesla-aksjen har gjort et skikkelig comeback. Den er tilbake på over 400 dollar, noe som er nesten en dobling siden bunnen tidligere i år, sier Iversen.

Han peker på at aksjen har fått drahjelp fra et V-formet marked, men også fra konkrete hendelser knyttet til Teslas teknologi og lanseringer. Spesielt lanseringen av robotaxi-produksjonen i Austin har vært en viktig trigger for fondets investeringsbeslutninger.

– Får vi fraværet av dårlig nyheter når det gjelder selvkjørende robotaxi, så skal denne aksjen tikke oppover, og oppturen har allerde begynt, forklarer Iversen.

Tesla har med dette befestet sin posisjon som en aksje med høy oppside, men også høy risiko. Det skal ikke mer enn én dårlig nyhet til før bildet kan se helt annerledes ut, understreker forvalteren. 

Fra bilprodusent til mobilitetstjeneste

Tesla er ikke lenger bare en bilprodusent. Selskapet beveger seg mot å bli en plattform for mobilitet – et Transportation as a Service-konsept som kan endre hele bilindustrien.

– Du må analysere at bilen blir en del av analysen, men at bilen ikke er selve analyseenheten. For analyseenheten er Transportation as a Service, sier Iversen.

Dette innebærer at Tesla ikke bare selger biler, men også programvare og tjenester som gir høyere marginer. Robotaxi-konseptet er sentralt, og Tesla har allerede begynt å teste selvkjørende biler i flere amerikanske byer.

– Tesla er et veldig skaleringscase. Så lenge denne positive skaleringen fortsetter, vil det være viktig for aksjen, utdyper Iversen.

Skalerbarheten og kostnadsfordelene gir Tesla et strategisk overtak. Med muligheten til å dumpe priser og samtidig opprettholde marginer, kan Tesla utfordre både tradisjonelle bilprodusenter og nye aktører som Waymo og Uber.

Musks lønnspakke: Tusen milliarder dollar på spill

Elon Musks foreslåtte lønnspakke har fått mye oppmerksomhet. Den har en potensiell verdi på svimlende tusen milliarder dollar, og er knyttet til ekstremt ambisiøse mål.

– Denne pakken er litt annerledes. Det er 8–9 milepæler, og hver gang han når en milepæl, får han konvertert aksjer. Han får ingen penger før aksjen har doblet seg, sier Iversen.

Forvalteren ser positivt på pakken, fordi den knytter belønning direkte til aksjonærverdier. Musk får ingenting med mindre aksjen stiger betydelig – og da får investorene også sin gevinst.

– For oss som har jobbet oss opp til å eie nærmere seks prosent av Tesla, så er det sånn: Hvis FSD 14 blir lansert veldig godt kjøper vi litt mer aksjer, sier Iversen.

FSD er Teslas system for selvkjørende biler. Samtidig har Musk nylig kjøpt Tesla-aksjer for én milliard dollar – det største aksjekjøpet noen gang gjort av en sittende administrerende direktør. Dette tolkes som et sterkt signal om tro på selskapet.

– Når du viser en sånn form for forpliktelse, og putter så mye penger på bordet, så er det vanskelig å si at det er negativt, understreker Iversen.

Tesla redefinerer hva en bilprodusent er

Tesla er i ferd med å redefinere hva en bilprodusent er. Med selvkjørende teknologi, mobilitetstjenester og strategiske investeringer, står selskapet midt i et paradigmeskifte. For investorer som følger med, kan det være starten på en ny æra – men det krever også årvåkenhet og vilje til å justere kursen når det trengs.

Det er blitt brukt kunstig intelligens i utarbeidelsen av artikkelen, både til transkribering og uttrekk av informasjon fra transkribert materiale. Innholdet i artikkelen er å anse som markedsføringsføringsmateriale fra DNB og skal ikke oppfattes som et tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter eller som investeringsrådgivning tilpasset den enkelte investors situasjon. DNB påtar seg ikke noe ansvar som følge av at innholdet i artikkelen legges til grunn for eventuelle investeringsbeslutninger. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.