Vinnere av DNB Carnegie Sustainability Award 2025

For selskaper som ønsker å tiltrekke seg langsiktige investorer, og levere robust vekst, er bærekraftig drift nå helt essensielt.

ESG: – Bærekraft er ikke lenger en differensiator, det er en grunnleggende forutsetning, sier Lena Österberg. Foto: Juliana Falldin
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 06. nov. 2025
Artikkelen er flere år gammel

Mellom 80 til 89 prosent av verdens befolkning ønsker seg sterkere klimatiltak ifølge en global studie fra University of Oxford. Det sier mye om hvorfor bærekraft fortsatt er en kritisk driver for verdsettelse og langsiktig prestasjon.

Siden 2019 har DNB Carnegie anerkjent selskaper som utmerker seg med god bærekraftig drift ved å dele ut DNB Carnegie Sustainability Award. Prisens formål er å framheve virksomheter som skaper aksjonærverdier, samtidig som de inspirerer andre til å kombinere bærekraft med lønnsomhet.

Årets vinnere – Atlas Copco, Marimekko og Norconsult – skiller seg ut ved å integrere bærekraft i kjernevirksomheten, og de viser at ansvarlige forretningspraksiser kan drive innovasjon, robusthet og økonomisk suksess.

– Bærekraft er ikke lenger en differensiator, det er en grunnleggende forutsetning. Selskaper som har fullt integrert dette i sin kjernestrategi leder nå an, og omsetter formål til målbar vekst og sterkere investortillit, sier Lena Österberg, Global Co-Head of Research and Sustainability Strategy i DNB Carnegie.

Vinnerne i 2025

Store selskaper: Atlas Copco Group

Atlas Copco Group hjelper kunder med å øke produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi. Teknologien de tilbyr er sentral for å muliggjøre et lavkarbonsamfunn, spesielt innen vakuumsystemer for halvledere og industrielle kompressorer. Disse nyvinningene hjelper kundene med å redusere energiforbruk og utslipp. Et eksempel er den banebrytende vakuumpumpen GHS VSD med variabel hastighet, som gir opptil 50 prosent energibesparelse sammenlignet med tradisjonelle vakuumteknologier med fast hastighet. Atlas Copco Group viser bærekraftslederskap gjennom dyptgående integrering av ESG i strategi, drift og innovasjon.

Mindre selskaper: Marimekko

Marimekko er et finsk tekstil- og klesdesignhus kjent for sine originale mønstre og farger. Selskapet designer og produserer interiørprodukter, klær, vesker og tilbehør av høy kvalitet. Bærekraft er en integrert del av Marimekkos designfilosofi som handler om tidløse, funksjonelle og holdbare produkter som varer lenge. Selskapet prioriterer slitesterke materialer, som bomull, og utforsker nye, bærekraftige alternativer. Resirkulerte materialer som bomull og ull inngår også i produktene, noe som styrker selskapets posisjon som leder innen lavpåvirkningsmote.

Beste nykommer: Norconsult

Norconsult leverer tekniske konsulenttjenester gjennom hele prosjektkjeden, fra mulighetsstudier og analyser til prosjektering og prosjektledelse. Selskapet har en helhetlig tilnærming til bærekraftsrådgivning inkludert i alle prosessledd. Dette gjør ESG til et konkurransefortrinn for selskapet i offentlige anbud og private utviklingsprosjekter. Norconsult drar nytte av regulatorisk og markedsdrevet etterspørsel etter bærekraftig infrastruktur, og posisjonerer ESG som en inntektsdriver innen bygg, transport og energi. Siden inntektene også er knyttet til den grønne omstillingen, blir bærekraftshensyn integrert i prosjektutformingen på et tidlig stadium, der beslutningene om miljøavtrykk tas – noe som bidrar til prissettingskraft og prosjektinnflytelse for Norconsult. Integrerte digitale verktøy og ekspertise innen energioptimalisering gir et konkurransefortrinn i anskaffelser tilpasset EU-taksonomi.

Om bærekraftsprisen:

DNB Carnegie Sustainability Award ble etablert i 2019. Vinnerne i tre kategorier velges blant omtrent 500 børsnoterte selskaper som dekkes av DNB Carnegies analytikere, og representerer omtrent 95 prosent av markedsverdien i Norden. Formålet er å framheve gode eksempler på bærekraftige selskaper og inspirere andre.

Merk: Å kjøpe og selge aksjer innebærer høy risiko fordi verdien i verdipapirer vil svinge med tilbud og etterspørsel. Historisk avkastning i aksjemarkedet er aldri noen garanti for framtidig avkastning. Framtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutvikling, aksjeselskapets utvikling, din egen dyktighet, kostnader for kjøp og salg, samt skattemessige forhold.

Innholdet i denne artikkelen er ment verken som investeringsråd eller anbefalinger. Har du noen spørsmål om investeringer, bør du kontakte en finansrådgiver som kjenner deg og din situasjon.