2,1 millioner bruker den allerede:

Slik laster du ned BankID-appen

BankID-appen erstatter BankID på mobil, som utfases. Vanlig BankID med kodebrikke lever videre, men appen er raskere å bruke.

DETTE ER FREMTIDEN: Bruk BankID-appen med ansikt, finger eller PIN-kode for raskere og smidigere betaling eller innlogging. Foto: NTB
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 22. jan 2024
Artikkelen er flere år gammel

Vanlig BankID med kodebrikke og BankID-passord (et personlig passord som du har laget selv) lever altså videre parallelt med appen. Det er kun BankID på mobil BankID BankAxept AS nå vil utfase.

Alle med BankID fra DNB kan laste ned BankID-appen og dermed få «kodebrikken» også på mobilen. 

BankID-appen bruker du sammen med BankID-passordet ditt, det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken – eller med biometri.

Bruker du BankID på mobil, får du SMS fra banken om når dette alternativet vil bli avviklet og hva du må gjøre.

Husker du ikke BankID-passordet ditt, er det lurt å laste ned BankID-appen mens du fortsatt har BankID på mobil.  Da kan du logge deg inn i nettbanken med BankID på mobil og bestille nytt.

Problemer? Da kan dette være løsningen

Har du fått melding om at BankID på mobil slettes og har problemer med å aktivere BankID appen? (Husk at du alltid fortsatt kan bruke vanlig BankID med kodebrikke)

Og får du beskjed om at det oppstår feil ved overføring av informasjon fra gammel app?

Da gjør du dette:

  • Gå inn på dnb.no. Der går du inn i nettbanken ved å klikke på "Logg inn" øverst til høyre. Finn deretter "Innstillinger," og under der klikker du på "BankID."
  • Sjekk at BankID-en din er aktiv. Hvis du kun har BankID på mobil aktivert vil det ikke være mulig å aktivere appen før du har opprettet vanlig BankID. Vi anbefaler deg å gjøre dette i nettbanken på PC-en din, ikke på mobil.
  • Når det er gjort, sjekk mobilen for å se om du har to BankID-apper installert. Hvis du har det, slett begge for så å laste ned BankID-appen på nytt i App Store eller Google Play.
  • Vi anbefaler å aktivere appen med et av følgende alternativer:
    "Kodebrikke" eller " Få aktiveringskoder". Så aktiverer du den slik det står bekrevet i appen.

– Får du fortsatt feilmelding eller har problemer med å aktivere, ta gjerne kontakt med oss på kundesenteret på tlf 915 04 800 for å få hjelp, sier rådgiver Vinjar Hansen.

For å få en visuell veiledning, klikk her

Om du ikke har vanlig BankID finner du veiledning til aktivering her

Stadig flere bekrefter med biometri

Så langt har 1,7 millioner nordmenn valgt å bruke appen med biometri. I første omgang vil det si at du ved netthandel kan velge å bekrefte kortbetalinger med ansikt, finger eller PIN. 

Slik aktiverer du gjenkjenning med ansikt, finger eller PIN:

For nye app-brukere:

  1. Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

For deg som allerede har tatt i bruk appen:

  1. Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

Det vil ta litt tid før alle brukersteder er klare for biometri. Du må derfor fortsatt logge på med BankID-passordet ditt av og til. Det må du også i nettbanken frem til ny versjon er på plass.

Men etter hvert skal du kunne  logge deg på eller bekrefte med ansikt, finger eller PIN de fleste steder bortsett fra i situasjoner som krever ekstra sikkerhet, for eksempel når du skal e-signere kjøp av ny bolig eller ved innlogging til offentlige tjenester og sjekk av helseopplysninger.

Sjekk oversikt over hvor du kan bruke BankId-appen med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk/PIN her

BankID-appen erstatter BankID på mobil

Det er BankID BankAxept AS som har besluttet at appen skal erstatte BankID på mobil, som bankene derfor nå utfaser. 

Den nye versjonen av BankID-appen imidlertid raskere å bruke. Og i motsetning til BankID på mobil kan appen også brukes til elektronisk signering. Men til signering må du som nevnt bekrefte med BankID-passordet ditt, og ikke med ansikt, finger eller PIN. 

Appen er raskere og mer fremtidsrettet

Jan Bjerved, leder for ID (identifikasjon) hos BankID BankAxept AS, forklarer at appen i motsetning til BankID på mobil kan videreutvikles og tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.

- Den digitale kodebrikken er også godt tilrettelagt for svaksynte. Og får du ikke brukt BankID på mobil på grunn av systemfeil hos telefonleverandøren, kan du fortsatt benytte appen, opplyser han.

Behold kodebrikken

Den gamle kodebrikken må du uansett beholde også etter at du har lastet ned appen, fordi du fortsatt vil ha behov for den ved reaktivering av appen blant annet.

Les mer på DNBs nettsider: Slik kommer du i gang