Derfor bør du alltid betale med kredittkort

Dette har du krav på om reisearrangøren går konkurs

Det anslås at nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillings-refusjoner hos deres reisearrangører.

REFUSJON: - Har du betalt reisen med kredittkort kan du kreve refusjon fordi du har kjøpt en tjeneste du ikke har fått, sier skadeforebygger Nielsen. Foto: Fremtind
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 21. jul 2020
Artikkelen er flere år gammel

Flere av disse står i fare for å gå konkurs før kundene får pengene tilbake.

Virke har anslått at nordmenn venter på milliarder av kroner fra deres reisearrangører.

- Det er viktig at kundene er klar over at reiseforsikringen ikke gjelder om reisearrangøren eller turoperatøren går konkurs, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB. 

Du har likevel noen muligheter

Konkurs er alltid unntatt, uavhengig av hva årsaken til konkursen er. Skadeforebyggeren forteller at kundene likevel har noen muligheter om reisearrangøren går konkurs før refusjonen er utbetalt.

- Har du betalt reisen med kredittkort kan du kreve refusjon fordi du har kjøpt en tjeneste du ikke har fått. Dette kravet må du rette mot kredittkortselskapet eller banken hvor du har fått kortet utlevert. Sjekk også hvilke rettigheter ditt vanlige debetkort gir deg, om du har betalt reisen med det, sier Therese. 

Vi kan nok forvente at flere turoperatører og reisearrangører går konkurs utover høsten
Therese Nielsen

Forventer at flere reisearrangører går konkurs

Reisegarantifondet dekker konkurs hos såkalte pakkereisearrangører. De fleste arrangører av denne type reiser er medlem av fondet. Ifølge nettsidene til Reisegarantifondet har flere operatører gått konkurs.

- Vi kan nok forvente at flere turoperatører og reisearrangører går konkurs utover høsten. Om du venter på refusjon fra en pakkereisearrangør kan du rette kravet til Reisegarantifondet om arrangøren går konkurs. Vi er derimot usikre på om Reisegarantifondet har tatt endelig stilling til om covid-19 vil være omfattet i denne dekningen, sier Therese. 

Betal alltid reisen med kredittkort

I april endret Regjeringen reglene for refusjon av avbestilte og kansellerte pakketurer. De såkalte pakkereisearrangørene fikk forlenget fristen for tilbakebetaling til kundene ved avbestillinger og avlysninger av pakkereiser.

- Det betyr at mange kunder som har bestilt pakkereiser ikke får pengene tilbake før etter årets sommerferie. Vår reiseforsikring dekker ikke denne «ventetiden». Vi kan ikke forskuttere en erstatning før vi vet hvor mye du faktisk får refundert, sier Therese.

- Denne situasjonen viser hvor viktig det er å alltid betale dine reiser med kredittkort.

Skadeforebyggeren anbefaler alle som er usikre på hva de har krav på å gå inn på Forbrukerrådet sine nettsider. De har god informasjon om hvilke rettigheter forbrukerne har.