Delta på webinar 28. okt. kl. 09.00–10.00
Nordmenns forbruksmønster er endret etter koronakrisen. Det viser anonymisert og aggregert statistikk fra DNB-kunders kortbruk.
Direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl, har siden i mars ledet DNBs arbeid med å analysere den direkte og indirekte effekten av covid-19 på bransjer, husholdninger og norsk næringsliv.
Oftedahl er for noen et kjent ansikt fra mediene, hvor hun de siste månedene jevnlig har uttalt seg om DNB-kundene sine transaksjonsdata. Altså om hvor og når nordmenn har brukt bankkortene sine, og hva de har brukt pengene på.
- DNBs store datagrunnlag gir oss en unik innsikt i hvordan nordmenns forbruksmønster endret seg i denne perioden. Bildet er et helt annet enn det var ved inngangen til mars, sier Oftedahl, som sammet med teamet har laget en analyse etter et halvt år med pandemien.
Onsdag 28. oktober vil hun på webinaret sammen med bankens konserndirektør for personmarked, Ingjerd Blekeli Spiten, og divisjonsdirektør for bedriftsmarked, Roger Antonesen, presentere «den nye normalen» basert på analysen og innsikten DNB har i de ulike markedene.
Spiten og Antonesen vil gi sine betraktninger om hvordan norske husholdninger og bransjer er blitt rammet – og hvilke bransjer som har fått en oppblomstring.
Kommunikasjonsdirektør i DNB, Vibeke Hansen, vil være konferansier.
DNBs analyse baserer seg på 1,4 millioner kunders kortbruk i perioden 9. mars til 30. august i år. Det vil si i gjennomsnitt over 1,8 millioner daglige transaksjoner, som igjen tilsvarer en markedsandel på korttransaksjoner på 26 prosent.