Noen har brukt koronatiden fornuftig:
Samlet forbruksgjeld har gått betydelig ned siden starten av koronakrisen, ifølge Gjeldsregisteret.
Denne utviklingen ser også DNB. Kundene er i koronatiden blitt flinkere til å betale tilbake utestående på kredittkort før rentene begynner å løpe. Av kundene som har brukt kredittkortet sitt i koronatiden, har 17 prosent flere enn før korona betalt tilbake før rentene begynner å løpe.
Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tror dette skyldes usikkerheten som krisen har skapt.
- Mange er blitt permittert eller har mistet jobben. Og flere har nok vært redde for at det kunne skje dem også. Dette er jo den første store krisen som dagens unge voksne har opplevd, sier hun.
Ingen er usårbare
Sandmæl håper at koronakrisen dermed kan ha gitt mange en nyttig lærepenge.
- Ingen er usårbare. Det at jobben kan forsvinne og inntekten blir redusert nesten over natten, har nok bidratt til at flere ser at det kan være lurt å spare opp en buffer til uforutsette hendelser og utgifter – og ikke låne helt opptil pipa. Ingen er usårbare, fastslår hun.
Gjeldsregistrene, Norsk gjeldsinformasjon og Gjeldsregisteret blant annet, har gjort markedet mer oversiktlig for bankene og bidratt til at de kan si nei til kunder som ikke bør påta seg mer gjeld. Gjeldsregistrene kommer også forbrukerne til gode ved at de gratis kan sjekke hvor mange forbrukslån eller kredittkort de har og hvor stor kredittramme de har totalt sett.