Flere trenger hjelp til å få økonomien til å gå rundt, mens andre trenger veiledning, lån eller spareråd.
Personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten er glad for at kunder tar kontakt og oppfordrer flere til å gjøre det samme.
– Vi ønsker å bidra med gode råd til alle som trenger det. Spesielt hvis du ser at du kan få problemer med å betjene lånene dine. Da oppfordrer vi deg til å kontakte oss jo før, jo heller slik at vi kan finne en løsning sammen, oppfordrer hun.
Personmarkedssjefen viser til at mye har forandret seg i løpet av de siste årene.
– Rentenivået har gått fra å være unaturlig lavt til det høyeste på 15 år. Samtidig har prisene på varer og tjenester økt mye, spesielt matvareprisene.
Undersøkelser som DNB har fått gjennomført blant hele befolkningen, viser at halvparten til tross for dette fortsatt klarer seg bra økonomisk. Men for 4 av 10 går det bare akkurat rundt, og 1 av 10 sliter økonomisk.
Spiten er klar over at det er store forskjeller – også blant DNBs kunder.
– Kundene våre har ulike økonomier og behov, men alle er like viktige. Gjennom god rådgivning ønsker vi derfor å bidra til at flere gjør sunne økonomiske valg og får mer ut av pengene sine, sier hun.
Spiten anbefaler også funksjonen «pengebruk» i mobilbanken til å få oversikt over forbruket og til å lage budsjett.
– Da vil du se hva du bruker penger på og om du har utgifter og økonomiske uvaner du kan kutte ut for å få råd til andre ting, sier hun.