Forbrukerrådet sier det er turbulente tider i flybransjen og at man trygger seg bedre med å ikke bruke bookingportaler.
Forbrukerrådet minner om at utfordringene flybransjen har hatt i sommer på ingen måte har gitt seg og fortsetter utover høsten og vinteren. Selskaper som SAS og British Airwaves innstiller store mengder flyginger, i tillegg til at de store europeiske knutepunktene fortsatt har et begrenset sett med flyginger.
– Det er ikke noe i veien for å planlegge en reise i høst, men du bør følge med på bestillingen underveis i tillegg til å lese all informasjon om kommer fra flyselskapet, forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
På grunn av de pågående utfordringene flybransjen har, anbefaler Forbrukerrådet at du heller bestiller direkte fra flyselskapet og ikke en formidler. En reiseformidler eller en bookingportal er en plattformer som selger reiser, men som ikke er et flyselskap eller en pakkereiseoperatør.
I en undersøkelse gjennomført av Ipsos, kommer det fram at de som brukte bookingportaler oppgir oftere å ha opplevd utfordringer med kommunikasjon med leverandøren enn resten.
Det kommer også fram at forbrukerne som har benyttet bookingportaler også er klart dårligst fornøyd med hvordan avvik håndteres.
– De problemene som er i luftfarten forsterkes på mange måter når man involverer et nytt mellomledd i prosessen, sier seniorrådgiveren i Forbrukerrådet.
Siden er tre parter involvert, sier rådgiveren at informasjon kan gå tapt mellom flyselskap, formidler og forbruker, noe som igjen kan resultere at man ikke kommer seg med på flyet.
Har du ikke lyst å sette sammen hele reisen selv, er det andre alternativet å kjøpe en pakketur, sier Forbrukerrådet.
– Pakkereise er typisk en tradisjonell sydentur med fly og hotell, men kan også være andre typer reiser med minst to elementer kjøpt sammen, forklarer Iversen.