Under pandemien økte shoppinggleden hos mange nordmenn, nå har den snudd.
Ine Oftedahl er direktør for datatransformasjon i DNB og forklarer at flere nå prioriterer å bruke penger på reise og opplevelser fremfor varer.
- Under pandemien vred nordmenn forbruket nesten umiddelbart fra utilgjengelige tjenester og over til varer – hvilket medførte en rekordhøy kortbruk innen varehandel. Nå ser vi en vridning mot opplevelser, kos og hygge, sier hun.
Det største fallet Oftedahl har registrert i kortbruken til nordmenn er i samlekategorien sport og elektronikk, samt hjem og hobby.
- Under hjem og hobby finner du bransjer som møbler, byggevarer, lekebutikker og interiør. Kortbruken innen denne kategorien har falt med rundt 20 prosent, sammenlignet med sommeren 2020.
Særlig grafene innen elektronikk og sportsutstyr peker nedover. Kortbruken innen disse kategoriene har falt med 35 prosent fra juni 2020 sammenlignet med juni i år.
Kortdata viser at vi er litt ekstra opptatt av å kose oss etter gjenåpningen.
- Kortbruk på restaurant og uteliv ligger nesten 40 prosent over 2019, – og inn mot sommeren øker kortbruk på reiseliv uke for uke, forklarer Oftedahl.
Kortdataene DNB sitter på, viser at nordmenn liker å bruke penger og vi faktisk ikke har nedjustert kortbruken innen varehandelen.
- Resultatet er generell høy kortbruk over en lengre periode. Med generell prisvekst, renteøkninger og økte strøm- og drivstoffpriser i bakhodet er ikke dagens kortbruk bærekraftig på sikt, mener Oftedahl.