Har pandemien endret harryhandel for alltid?

Handlemønsteret er endret mer en vi trodde.

HANDLER MINDRE: Vi harryhandler mindre nå enn før pandemien. Foto: NTB scanpix
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 28. jul 2022
Artikkelen er flere år gammel

Selv om mange harryhandlet etter gjenåpningen, er vi ikke tilbake der vi var før pandemien. 

- Ferske tall viser nemlig at pandemien ser ut til å ha påvirket nordmenns handlemønster i større grad enn først antatt, sier Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB. 

28 prosent færre dagsturer til Sverige

- Betydelig prisvekst på drivstoff kan også være sterkt medvirkende på resultatet, legger Oftedahl til. 

Kortdata fra DNB viser at det første halvåret av 2022 ble foretatt 28 prosent færre dagsturer til Sverige i forhold til første halvår i 2019. Kortbruken var også 21 prosent lavere dette halvåret, enn samme tid i 2019. 

Gjennomsnittsbeløpet har økt fra 1550 til 1700 kroner per dagstur
Ine Oftedahl

Færre unike kunder som handler

- Samtidig som antall dagsturer og kortbruk går ned, er det også færre unike kunder som grensehandler. Hittil i år er antall unike kunder som har grensehandlet 23 prosent under samme periode i 2019, sier Oftedahl.

Hun legger til: 

- Sett i sammenheng med en nedgang i antall dagsturer på 28 prosent tyder dette på at de trofaste grensehandlerne likevel fortsetter med samme hyppighet som tidligere. 

Litt tall på harryhandelen:

  • I første halvdel av 2022 har nordmenn dratt kortene for litt over 3,9 milliarder kroner på dagstur til Sverige. Det er 1 milliard mindre enn tilsvarende periode i 2019. 
  • April 2022 lokket flest nordmenn over grensa, det ble totalt 500.000 dagsturer denne måneden. 
  • Gjennomsnittsbeløpet har økt fra 1550 kroner per dagstur i 2019, til 1700 kroner per dagstur i 2022. De høyeste gjennomsnittsbeløpene legges igjen på lørdager (1900 kroner).
  • Halvparten av svenskehandelen legges til helgen (fredag–søndag), men de eldste (60-79 år) er betydelig flinkere til å utnytte hverdagene.
  • Harryhandel som fenomen er sterkt knyttet til geografi. Kunder fra Viken dominerer statistikken og står for over halvparten av antall dagsturer OG totalbeløp. Viken, Oslo og Innlandet står for hele 74 prosent av antall dagsturer og 75 prosent av totalbeløpet foreløpig i 2022.
  • Ingen er mer glad i harryhandel enn de eldste – aldersgruppen 60-79 år står for over 27 prosent av alle dagsturene foreløpig i 2022. 
  • Årlig gjennomsnittsbeløp brukt på svenskehandel varierer stort mellom aldersgruppene. Kunder litt opp i årene bruker i snitt nesten det dobbelte av aldersgruppen 18–24 år. 
  • 7 av 10 kroner vi legger igjen i Sverige (innen varehandel) er på mat og drikke (dagligvarebutikker og Systembolaget). Analyserer vi utviklingen i kategorien «mat og drikke» (Vinmonopolet og dagligvarebutikker) i Norge i første halvår av 2022 lå kortbruken fortsatt 12 prosent over tilsvarende periode i 2019. Det er dog en 6 prosent nedgang fra tilsvarende periode i 2021.