- Vi er klare til å bistå kunder som får det krevende

- God rådgivning er den viktigste delen av jobben vår, sier konserndirektøren for personmarkedet i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

DE FLESTE VIL KLARE SEG BRA: Tross økte utgifter mener Ingjerd Blekeli Spiten at de fleste kundene i banken vil klare seg bra. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 27. jul 2022
Artikkelen er flere år gammel

- Vi får noe mer henvendelser fra kunder nå enn tidligere, men så langt har vi ikke sett et betydelig større trykk enn normalt.

Det sier Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for personmarkedet i DNB.

Tross prisstigning og økte utgifter, påpeker hun at renta fremdeles er lav og at mange har fått spart seg opp en buffer under korona. 

- Vårt inntrykk er at de fleste husholdningene klarer å betjene utgiftene sine på en god måte, men våre kunder kjenner også på bekymringen og usikkerheten på hvordan utviklingen blir fremover, sier hun. 

Klare til å bistå kunder i utfordrende situasjoner

Spiten forklarer at banken er klare til å bistå kunder som har en utfordrende økonomisk situasjon. 

- Vår klare oppfordring er å kontakte oss så raskt som mulig hvis du er bekymret eller opplever utfordringer. Muligheten for å finne gode løsninger vil alltid være større hvis du kontakter oss tidlig. 

God rådgivning er den viktigste delen av jobben vår
Ingjerd Blekeli Spiten

Få oversikt og bruk digitale tjenester

- Vi bruker mye ressurser på å gi kundene en best mulig oversikt over egen økonomi, sier Spiten. 

Hun nevner både mobilbanken, der du enkelt får oversikt over eget pengebruk, og den digital rådgivningsløsning "Ditt økonomiske DNA".

Ikke noen nye utlånsregler

- Når det gjelder lån fremover så forholder vi oss til det samme regelverket for krav til egenkapital og at man må være i stand til å betjene lånet. 

Hun legger til at når renta går opp, må banken også ta høyde for høyere boliglånsutgifter. I tillegg vil prisstigningen kunne påvirke SIFOs referansebudsjett, som banken baserer seg på til å se på forbruksutgifter for ulike typer hushold.

Kundene våre har økonomi til å tåle økte utgifter

- Vi vil alle merke renteøkninger og inflasjonen på lommeboka, men vi mener de fleste av kundene våre har økonomi til å tåle dette, sier konserndirektøren. 

Hun mener at god rådgivning er den viktigste delen av jobben til banken når de innvilger lån. 

- Derfor er det ingenting som tyder på at store mengder kunder plutselig skulle slite med å betjene lånene sine.

- Den viktigste årsaken til at folk havner i økonomiske problemer er hvis de mister jobben, og i Norge har vi knapt arbeidsløshet i øyeblikket, avslutter hun.