- Still deg disse spørsmålene før du drar kortet

DNB erfarer at flere gjør mye av julehandelen når handelstanden frister med Singles Day-, Black Friday- og Cyber Monday-tilbud.

UTNYTT TILBUDENE: - Men skriv først en liste over hva du er på jakt etter og sjekk prisene andre steder før du slår til, anbefaler DNBs Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 26. nov 2021
Artikkelen er flere år gammel

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, mener at det kan være lurt forutsatt at du er prisbevisst og kjøper det du har planlagt.

- Ellers kan du fort bli lurt, erfarer hun.

Data fra DNB-kunders kortbruk viser at mange nordmenn i fjor gjorde unna mye av julehandelen i november. Sjeføkonom i DNB, Kjersti Haugland, sier i Dagens Næringsliv mandag 22. november at det er grunn til å tro at nordmenn vil utnytte Black Week og novembertilbudene i år også og handle minst like mye som i fjor.

- Det er mye oppdemmet kjøpekraft hos husholdningene, og vi forventer en ketsjupeffekt som ennå ikke er tatt helt ut, sier hun til avisen.

Selv om en vare er satt ned 30 prosent ett sted, kan den være like billig eller billigere et annet sted
Silje Sandmæl

Sjekk prisen hos andre før du slår til

Forbrukerrådet har tidligere anbefalt alle som handler på tilbud, å skrive opp hva de er på jakt etter samt å ta en prissjekk før de handler.

Det gjør Sandmæl.

- Jeg vil selv utnytte novembertilbudene og følger derfor noen varer på prisjakt.no som sammenligner prisene fra ulike tilbydere. Der ser jeg at flere av varene er blitt dyrere i forkant av Black Week.

Hun presiserer at det ikke behøver å bety at butikkene fjusker, fordi mange varer nå er blitt dyrere som følge av leveringsproblemer og økte råvarepriser.

- Men det er all grunn til å følge med på dette. Selv om en vare er satt ned 30 prosent ett sted, kan den være like billig eller billigere et annet sted, erfarer hun.

Still deg alltid disse spørsmålene før du handler

Det er mange fristelser i butikkene nå. Derfor er det lett å kjøpe ting du ikke trenger - ting du kanskje kommer til å angre på at du kjøpte. Forbrukerøkonomen anbefaler deg derfor å stille deg selv disse spørsmålene før du drar kortet:

1. Trenger jeg dette? 

2. Kan det kjøpes brukt, leies eller lånes?

3. Bør jeg heller bruke pengene på noe annet som jeg trenger mer eller som vil gi meg eller andre mer glede?

Sandmæl gir også et annet tips:

- Handler du i en av de store el- eller sportskjedene, kan du også be avdelingen du handler i om å sjekke konkurrentenes priser for deg. Ikke gå til kassen for å gjøre dette. Da må du stå i kø, og de har gjerne ikke tid til å gjøre det. 

Angrer du? Ta grep!

Forbrukerøkonomen minner også om at mange kjedebutikker tilbyr både «prisgaranti» og «åpent kjøp». 

  • Prisgaranti vil si at dersom du kan kjøpe identisk vare til en lavere pris enn du betalte hos oss innen et visst antall dager etter kjøpsdatoen, betaler de deg differansen tilbake.
  • Åpent kjøp vil si at butikken i en periode fra det tidspunktet du mottar varene tilbyr gratis retur og pengene tilbake eller bytte.
  • De fleste butikker lar deg bytte, men det er ingen lovbestemt rett. Kjøper du på nett derimot, har du 14 dagers angrerett.

Angrer du, kan du altså fortsatt få gjort noe med det.

- Prøv, det kan være verdt bryet, fastslår Sandmæl.

Slik fungerer reklamasjonsretten

Som forbruker har du også mange lovpålagte rettigheter, for eksempel reklamasjonsrett hvis varen har feil eller du ikke har fått det du har betalt for.

Ifølge Forbrukerrådet kan du reklamere opptil fem år, avhengig av hvor lenge det du har kjøpt er ment å vare. På for eksempel hvitevarer har du 5 års klagerett, selv om de er kjøpt til halv pris. Les mer om reklamasjonsretten her på Forbrukerrådet nettsider