I juni registrerte Fremtind tre ganger så mye forsinket og tapt bagasje, enn i juni i «normalårene» 2018 og 2019.
Den frustrerende trenden fortsetter i juli.
– Bagasje-ID eller sporingsbrikke, som for eksempel Apple Airtag, er en lur investering for de som skal ut å reise, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Fremtind har i juni og til nå i juli registrert over 3 600 saker med forsinket og tapt bagasje, til en samlet erstatning på over 10 millioner kroner. I alle tre sommermåneder i 2018 og 2019 ble det registrert «kun» 2 500 lignende saker.
– Antall bagasjesaker har eksplodert og trenden ser dessverre ut til å fortsette nå i juli. Det er disse sakene som gjør at det er kø på telefonen til oss, sier Hofstad-Nielsen.
Antall bagasjesaker har eksplodert
Fremtind registrerer mange saker i Kroatia, Italia og Tyrkia.
– Og skal du mellomlande i Europa, kan det virke som at det nesten er regelen enn unntaket at bagasjen din ikke kommer frem, sier Hofstad-Nielsen.
I tillegg til å anskaffe bagasje-ID bør reisende spre bagasjen på alle kofferter som sjekkes inn.
– Og husk å utnytt håndbagasjen til det fulle. Her pakker du det viktigste, som medisiner og verdisaker – og litt tøy som gjør at du klarer deg noen dager, sier skadeforebyggeren.
Skulle du være så uheldig at bagasjen blir forsinket eller borte må du skaffe deg en «Property Irregularity Report», også kalt PIR-rapport, som er en referanse knyttet til bagasjen din. Denne får du tak i bagasjehallen, eller så sender flyselskapet deg et skjema på e-post eller SMS.
– Du bør alltid sjekke at du har fylt ut eller mottatt PIR-rapport før du forlater flyplassen, sier Hofstad-Nielsen.
Er bagasjen din forsinket mer enn fire timer, dekker reiseforsikringen utgifter til nødvendige ting, som klær og toalettsaker. Det varierer fra flyselskap til flyselskap når bagasjen regnes som tapt, mellom tre til åtte uker.