Derfor tilbyr vi ikke Apple Pay til våre kunder

Mange lurer på hvorfor DNB har valgt å ikke tilby Apple Pay. Dette er forklaringen.

LANGSIKTIGE HENSYN: - Vi har vektlagt langsiktige hensyn i vår vurdering av Apple Pay, sier Benjamin Golding i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 10. okt 2022
Artikkelen er flere år gammel

Vi vet at mange av våre kunder ønsker at DNB skal tilby betalingstjenesten Apple Pay. Det søkes mye på nettet om akkurat dette, og flere av våre kunder henvender seg til oss både skriftlig og muntlig om Apple Pay. 

– Derfor har vi stor forståelse for at beslutningen om å ikke tilby Apple Pay kan være upopulær, sier Benjamin Golding, konserndirektør for Produkter og innovasjon i DNB.

Vi har stor forståelse for at denne beslutningen kan være upopulær
Benjamin Golding, konserndirektør for Produkter og innovasjon i DNB

Apple er verdens største techselskap

Golding forteller at det er et er et strategisk dilemma om hvorvidt DNB skal tilby betalingstjenesten fra verdens største techselskap. Han sier at dette gir noen fordeler på kort sikt, mens bildet blir mer komplisert på lengre sikt. 

For i motsetning til andre produsenter gir ikke Apple tredjeparter tilgang til å bruke telefonens funksjonalitet for kontaktløs betaling i terminal.

– Over tid mener vi dette kan bidra til å hindre innovasjon, skape færre valgmuligheter og gi mindre kostnadseffektive betalingsløsninger for alle parter, sier Golding, som legger til at han er opptatt av viktigheten av at vi ikke svekker det norske betalingssystemet  – som, sier han, har mange goder for forbrukerne, herunder at det er billig.

Benjamin Golding håper at nåværende og fremtidige kunder har forståelse for at utfordringene per i dag veier tyngre enn fordelene når det kommer til den amerikanske betalingstjenesten. 

LES OGSÅ: