DNB Regnskap og integrasjoner

Barbershop.no bruker både DNB Regnskap og Unimicro Bridge

– Alt fungerer veldig bra med Unimicro Bridge-integrasjonen, sier gründeren av Barbershop.no.

SPARER MYE TID OG MANUELT ARBEID: – Integrasjonsløsningen Unimicro Bridge og DNB Regnskap har fungert veldig bra, sier Andreas Doppelmayr. Foto: Barbershop.no
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 27. aug 2024
Artikkelen er flere år gammel

I 2006 da Andreas Doppelmayr var student etablerte han en nettbutikk med salg av klassiske barberblader og barberhøvler.

– Jeg hadde fått en tradisjonell barberhøvel i gave, og brukte den mye. Jeg var også interessert i data og internett, og ønsket å lage en enkel nettbutikk. Valget falt på barberutstyr fordi det var små ting jeg kunne lagre under senga og sende uten å ha stort lager, forteller DNB-kunden Doppelmayr.

Valget falt på barberutstyr fordi det var små ting jeg kunne lagre under senga og sende uten å ha stort lager
Andreas Doppelmayr

Nå har bedriften vokst til nettbutikken barbershop.no, syv barbersalonger som heter PelsPels, og butikken Dapper. I butikken selges det klær, sko, parfyme og hudpleie. Totalt har selskapene omtrent 50 medarbeidere.

KLASSISK BARBERUTSTYR: Barbershop.no selger klassiske barberhøvler og barberkoster. Foto: Barbershop.no

Unimicro Bridge

For noen måneder siden ønsket gründeren å finne et nytt regnskapssystem som hadde gode integrasjoner med Shopify og Vipps betaling.

– Da jeg så at DNB Regnskap brukte Unimicro Bridge, ble jeg interessert i både regnskapssystemet og integrasjonsløsningen, sier Doppelmayr.

Jan Arves gode tekniske forståelse for våre behov og det at Unimicro hadde vært med på utviklingen av DNB Regnskap gjorde at vi valgte både Unimicro Bridge og DNB Regnskap
Andreas Doppelmayr

Gründeren tok kontakt med Unimicro Bridge for å høre om løsningen, og daglig leder Jan Arve Dyrnes var med i det første møtet. Unimicro Bridge sørger for dataflyt mellom de ulike systemene og forenkler bokføringen.

– Jan Arves gode tekniske forståelse for våre behov og det at Unimicro hadde vært med på utviklingen av DNB Regnskap gjorde at vi valgte både Unimicro Bridge og DNB Regnskap.

INTEGRASJONER: – Vi valgte både DNB Regnskap og Unimicro Bridge, sier Andreas Doppelmayr. Medgründer Mads Waatland Jakobsen (t.v.). Foto: Barbershop.no

Dataflyt mellom de ulike systemene

Doppelmayr forteller at integrasjonsløsningen og regnskapssystemet har fungert veldig bra.

– Nå er vi veldig fornøyd. Alle salg fra nettbutikk går direkte inn i regnskapssystemet og alle betalinger blir i tillegg automatisk bokført og avstemt. Det sparer veldig mye tid og veldig mye manuelt arbeid, for nå trenger vi ikke å laste ned filer og sammenligne, nå går alt automatisk, sier han.

Alle salg fra nettbutikk går direkte inn i regnskapssystemet og alle betalinger blir i tillegg automatisk bokført og avstemt
Andreas Doppelmayr

Gründeren er også fornøyd med at Unimicro Brigde var enkelt å sette opp og komme i gang med.

– I tillegg er DNB Regnskap et veldig bra regnskapssystem, det har høy brukervennlighet og gode funksjoner. 

BARBERSETT: Fra Barbershop.no sender daglig fra lagerer i Oslo og leverer raskt over hele landet. Foto: Barbershop.no

Bruker regnskapsfører

Gründerselskapet bruker regnskapsfører. Han forteller også at med den gode integrasjonen trengs mindre timer med regnskapsfører, og regnskapsfører brukes mer som en rådgiver.

– Det er veldig mye annet å bruke tiden på som er viktig for oss, og vi har en trygghet på at ting blir gjort nøyaktig og riktig med bruk av regnskapsfører. Det er vanskelig selv å ha tid til alt, sier gründeren.

Kundefokus

Doppelmayr har alltid hatt det samme målet; fornøyde kunder og rask levering.

– Kundefokus er kjempeviktig for oss. Vi driver eget robotlager i Oslo, som plukker og sender veldig raskt, og vi kan levere samme dag. Lagersystemet er levert av Pio, som er AutoStore's avdeling for mindre bedrifter, sier han.

For oss er det viktig å ha kompetente medarbeidere på kundeservice
Andreas Doppelmayr

– For oss er det viktig å ha kompetente medarbeidere på kundeservice som chat og e-post, og vi ser mindre og mindre på det som en kostnad.

ROBOTLAGER: – Vi driver eget robotlager i Oslo, som plukker og sender veldig raskt, og vi kan levere samme dag, sier Andreas Doppelmayr. Foto: Barbershop.no

Høy kvalitet

Barbershop.no har kunder over hele landet.

– Det er veldig hyggelig når folk sier de er fornøyde med produktene, for vi har fokus på god kvalitet og at de er bra for miljøet.

Høvelen varer i årevis, metallbladet kan resirkuleres, så miljøeffekten er ganske stor
Andreas Doppelmayr

Barberhøvlene produseres i Tyskland, der det brukes fornybar energi, gode arbeidsvilkår.

– Høvelen varer i årevis, metallbladet kan resirkuleres, så miljøeffekten er ganske stor. Barbersåpe og krem som skummes opp, ikke drivgass og mindre søppel.

– Vi er trygge på at vi har ordentlige produkter som har en faktisk miljøeffekt. Det er mye billigere å bruke tradisjonelt barberblad enn multiblader fra dagligvaren, og det er moro å barbere seg med ordentlig barberhøvel. Det er jo faktisk et bra produkt, avslutter Doppelmayr.

FORNØYDE KUNDER: – Det er veldig hyggelig når folk sier de er fornøyde med produktene, forteller Andreas Doppelmayr. Foto: Barbershop.no