Slik unngår din bedrift dataangrep

- Angrepsmetodene er ofte avanserte og utspekulerte, men det finnes enkle og effektive sikkerhetstiltak.

VIKTIG SIKKERHETSTILTAK: – Bruk totrinnspålogging. Det er et viktig sikkerhetstiltak å innføre, sier Eivind Reiner-Holm i NorSIS. Foto: Norsis
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 23. okt 2023
Artikkelen er flere år gammel

Det sier Eivind Reiner-Holm, daglig leder i NorSIS, Norsk senter for informasjonssikring.

– Det er fortsatt veldig mange angrepsforsøk mot bedrifter og offentlige bedrifter, sier Reiner-Holm.

De ansatte må bevisstgjøres, læres opp og trenes, slik at de tenker seg om to ganger før de trykker på en lenke
Eivind Reiner-Holm

– Trusselen er høy mot alle bedrifter, både små og store. Vi er særlig bekymret for de små bedriftene, da de ikke har de samme ressursene som de store til å sikre seg.

Reiner-Holm sier at de små bedriftene er en viktig del av verdikjedene til de store bedriftene, og rammes de vil det kunne ha store konsekvenser.

Med disse enkle tiltakene kan din bedrift unngå dataangrep og svindel:

1. Kjenn igjen sosial manipulering 

– Kriminelle spiller ofte på fire strenger. Fristelser, frykt, falsk tillit og tidspress, sier Reiner-Holm. 

En fristelse kan for eksempel være at du får en e-post, sms eller telefonoppringing der det fristes med en lottopremie, du må bare betale litt for å få den tilsendt og du blir samtidig bedt om å klikke på en lenke.

– Før var kommunikasjonen på dårlig norsk, nå er det mye mer profesjonelt, og det kan være vanskelig å oppdage at noen prøver å svindle bedriften. 

Reiner-Holm er klar på at bevisstgjøring og opplæring av de ansatte er veldig viktig for å unngå å bli utsatt for sosial manipulering.

– De ansatte må bevisstgjøres, læres opp og trenes, slik at de tenker seg om to ganger før de trykker på en lenke eller utfører en uønsket handling, sier han.

Bruk totrinnspålogging
Eivind Reiner-Holm

2. Dobbeltsjekk før du gjør noe

Har du mistanke om at en henvendelse du mottar er falsk, ring til vedkommende og sjekk om de faktisk har prøvd å ta kontakt.

– Ofte sender svindlerne en e-post til bedriften og utgir seg for å være din leverandør, og forteller at de har endret kontonummeret. I andre tilfeller utgir de seg for å være sjefen din og ber deg gjennomføre en betaling, sier Reiner-Holm.

Ved at de kriminelle får endret kontonummeret går betalingene til svindlere i stedet for til leverandøren.

Reiner-Holms beste råd er at dersom du får en slik e-post må du ringe din leverandør eller sjefen din og dobbeltsjekke. Da får du avklart med én gang om dette er en falsk melding eller ikke.

Hvis du får logget på med et tilfeldig passord og et tilfeldig brukernavn som ikke er dine – da er det svindel
Eivind Reiner-Holm

3. Bruk totrinnspålogging

Reiner-Holm mener det er noen helt konkrete tiltak alle bedrifter bør innføre for å sikre seg mot datakriminalitet. Noe som er veldig viktig er totrinnspålogging.

– Bruk totrinnspålogging. Det betyr at dersom kriminelle får tak i passordet, kommer ikke de kriminelle inn i systemene, for i tillegg må det også brukes en kode. Dette er et svært enkelt og effektiv sikkerhetstiltak å innføre.

NorSIS anbefaler å stille krav til leverandører om at de leverer sikre tjenester.

– Spør alltid om leverandøren tilbyr totrinnspålogging. Angriperen er ofte ute etter å skaffe seg brukernavn og passord. Det er enklere å logge seg inn enn å hacke seg inn. Har du totrinnspålogging gjør du det mye vanskeligere for de kriminelle.

– Det er veldig viktig å ha sterke passord og du må aldri gi fra deg passordet til noen, og du må ha forskjellige passord på forskjellige tjenester.

Kontroller alltid at fakturaen gjelder noe bedriften faktisk har bestilt
Eivind Reiner-Holm

4. Pass opp for lenker

Trenden er at de kriminelle bruker flere virkemidler.

– Den mest vanlige angrepsmetoden er sosial manipulasjon, hvor angriperen forsøker å utnytte uoppmerksomme ansatte, sier Reiner-Holm.

Det vanligste er at man får tilsendt en e-post eller SMS der mottaker blir bedt om å åpne en lenke som fører til at du må logge inn et sted. Dette er som regel falske nettsider som ligner på en ekte påloggingsside til en tjeneste du vanligvis bruker. Da kan de kriminelle få tilgang til brukernavn og passord. 

– Sjekk først om lenken ser rimelig ut. Dersom du blir bedt om å logge inn med brukernavn og passord, prøv med et tilfeldig brukernavn og passord som ikke er det du vanligvis bruker. Hvis du kommer inn med disse, da er det svindel.

– Vær klar over at det er mulig å manipulere både avsenderadresser og telefonnumre. Det gjør at du ikke er trygg selv om du kjenner igjen telefonnummer eller e-post-adressen.

5. Etabler gode rutiner

Reiner-Holm forteller at mange bedrifter har gode rutiner for å unngå datakriminalitet, mens det fortsatt er en del som har mangelfulle rutiner.

– Det er viktig med gode rutiner for faktura og regnskap. Kontroller alltid at fakturaen som mottas er for noe bedriften faktisk har bestilt. På denne måten kan dere oppdage svindel.

Det er flere rutiner som bedriftene bør etablere:

  • Tilgangskontroll: Ha oversikt over brukerne av alle systemer. Leder må sørge for at ansatte ikke har rettigheter og tilganger til tjenester de ikke har behov for, eller tilgang til systemene når de slutter i bedriften.
  • Rutiner: Ha rutiner for at bedriftens IT-ansvarlige oppdaterer programvare på firmaløsninger og på de systemer som ansatte bruker, for eksempel mobiltelefoner. 
  • Ta backup og sikkerhetskopier av informasjon. Hvis dette gjøres kan bedriften overleve et angrep hvis informasjonen blir borte. Det er veldig viktig å tenke på dette selv om du har satt bort tjenesteleveransen til en ekstern leverandør.
  • System for rapportering og varsling: Ha et godt internt system på både intern rapportering og varsling. Det å bli manipulert eller å gjøre en feil kan være både skambelagt og stigmatiserende. Mange ansatte vil vegre seg for å varsle, nettopp av disse grunner. Det er viktig at det etableres en åpenhetskultur, slik at de ansatte tør å varsle.
  • Beredskapsplaner: Det er viktig å ha beredskapsplaner hvis dere blir utsatt for et angrep, og at det er trent og øvd på.

6. Sørg for opplæring

Sikkerhet er alltid et lederansvar, mener Reiner-Holm.

 Pass på at de ansatte får muligheten til å være sikre ansatte. Alle ansatte er kontaktpunkter mot omverdenen, og opplæring er viktig, sier han.

Oppsummert, tenk på følgende punkter:

  • Bruk totrinnspålogging
  • Sørg for sikre passord
  • Ha forskjellige passord på forskjellige tjenester
  • Oppdater systemene
  • Sørg for opplæring av de ansatte
  • Gjennomfør sikkerhetskopiering

Du kan finne mer informasjon på NorSIS' nettsider.