Koronatiltakene for næringslivet

De viktigste krisegrepene for din bedrift

- Gå i dialog med alle rundt deg, alle de som berører din bedrift, sier finansieringsekspert i DNB.

WEBINAR: Stian Fjeldstad Eriksen, Hanna Kirsebom Aronsen og Olle Kronvall gir sine beste råd i webinar til bedriftsledere. Foto: DNB Foto: DNB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 30. apr. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Mange bedrifter er i en krevende situasjon som følge av koronakrisen, og det er viktigere enn noen gang å sikre likviditet og omstillingskraft.

Onsdag denne uken sendte DNB et webinar for bedrifter om tiltakspakkene og forslag til hva som kan hjelpe hver enkelt bedrift.

Bedriftene skal i utgangspunktet være levedyktig over tid
Hanna Kirsebom Aronsen

Tiltakspakkene

Hanna Kirsebom Aronsen, som er banksjef i Tønsberg, forteller at det har kommet mange ulike tiltakspakker fra staten.

- Det første som kom var statsgaranterte lån, og deretter kompensasjonsordningen – som skal dekke uunngåelige kostnader. 1. mai kommer en kompensasjonsordning for selvstendig næringsdrivende og freelansere, noe som er et etterlengtet tiltak. Og, så er det obligasjonsordningen for de aller største bedriftene, sier hun.

Ikke alle skjønner forskjellen

Finansieringsekspert Stian Fjeldstad Eriksen forteller at mange av bedriftene de snakker med ikke helt skjønner forskjellene på de ulike tiltakspakkene.

- De to mest omtalte ordningene er kompensasjonsordningen og statens lånegarantiordning. Hovedforskjellen er at kompensasjonsordningen er et tilskudd, mens lånegarantiordningen er et lån som skal tilbakebetales, sier Eriksen.

Kompensasjonsordningen skal dekke faste uunnværlige kostnader
Stian Fjeldstad Eriksen

Kompensasjonsordningen er altså en kontantstøtte staten gir for å dekke omsetningsfallet bedriftene har hatt.

- Kompensasjonsordningen skal dekke faste uunnværlige kostnader, som husleie, netto rentekostnader og strøm. Den andre ordningen er Statens lånegaranti, det er et lån og det skal tilbakebetales over 3 år, med mulighet for avdragsfrihet i ett år, sier han.

Søk kompensasjonsordningen først

Eriksen anbefaler bedriftsledere om å sette seg inn i hvilke kriterier som gjelder for de ulike tiltakspakkene.

- Mitt råd er å søke kompensasjonsordningen først, men den treffer de ulike bransjene og bedriftene ulikt. Det er bare å kontakte oss dersom du ønsker å diskutere hva som passer best for din bedrift, sier Eriksen.

Samme regler som ellers

Aronsen forklarer at når banken vurderer søknadene på statens lånegarantiordning er det det samme kredittregelverket som som ellers.

- Bedriftene skal i utgangspunktet være levedyktig over tid, og ikke hadde økonomiske problemer per 31.12.2019. Bedriftens betjeningsevne er avgjørende for om man får lånet eller ikke, sier Aronsen.

Redusér kostnadene

Eriksen oppfordrer bedriftene så langt det lar seg gjøre om å redusere kostnadene.

- Gå i dialog med alle rundt deg, alle de som berører din bedrift, sier Eriksen.

Ta for eksempel kontakt med banken og be om avdragsutsettelse på lån, da betaler du kun renter i en periode. Hvis du leier lokaler be om å få utsatt leien eller be om ikke å betale leie i en periode. Ta også kontakt med regnskapsfører og andre.

- Nå er det viktig å være i dialog med dine samarbeidspartnere, sier Eriksen.

Digitaliseringsvinden

Banksjefen i Tønsberg mener det er viktig å være til stede på internett.

- Det blåser en sterk digitaliseringsvind, og nå er det viktig å komme seg på nettet. Det å ha en kombinasjon av netthandel og fysisk handel er veldig viktig, sier Aronsen.

Hun oppfordrer bedriftene til å ta kontakt med gründerhus, næringslivssjefen i kommunen, banken og andre for å få gode råd om hvordan digitalisere bedriften.

- Ikke nøl med å vent, sier hun.

- Kontakt oss i DNB

Oppstartslos Olle Kronvall i DNB forteller at veldig mange har kontaktet oppstartslosene de siste ukene for å få råd om det å starte bedrift eller endre bedriftens forretningskonsept.

- Veldig mange vil fortsatt starte bedrifter. Vi ønsker å komme inn tidlig for å hjelpe bedriftene på banken, så det er bare å ta kontakt, sier han.

Aronsen oppfordrer også bedriftene til å ta kontakt.

- Vi er rustet for å ta imot alle kundehenvendelser. Vi har korona-hjelpetelefonen på telefon 23021266 eller du kan snakke med din faste kunderådgiver, sier hun.