UR lager utstyr som effektiviserer redningsoperasjoner og beskytter både soldater og friluftsfolk – med støtte fra DNB.
– Det startet med at jeg ble kontaktet av redningsmannen Jonas Langseth, som introduserte meg for en gruppe kolleger innen akuttmedisin og redning – alle med bakgrunn fra forsvaret og ekspedisjonsliv.
Dette sier Henrik Sollie, daglig leder i UR. Han omtaler dette som folk han har stor respekt for, både som fagpersoner og mennesker.
– På sett og vis er de mine helter. Så da de kom til meg og ba om hjelp til å utvikle nytt utstyr, var jeg aldri i tvil.
Som ledende autoriteter innen sitt felt hadde flere i teamet tidligere blitt involvert i produktutvikling. Men når sluttproduktet endelig kom i bruk, var det sjelden tilpasset utfordringene de faktisk møtte i felt.
– Det finnes for eksempel ikke én eneste redningsbag eller hypotermibag som tar hensyn til både medisinske og redningstekniske behov – fra ulykkessted til mottak. Til nå har personell måttet improvisere med alt fra fjellduk og ulltepper, til soveposer og bobleplast.
Sollie sier de derfor utviklet et produkt som både beskytter pasienten mot kulde og samtidig gir 360 graders tilgang for behandling under evakuering og intensivtransport.
Henrik trekker fram størrelsen på DNB som et positivt trekk i gründerreisen hans.
– Jeg har tidligere hatt erfaring med mindre sparebanker, men må si at DNBs nettløsning gir langt bedre oversikt både i nettleser og som app. Man skulle kanskje tro at størrelsen gjorde dere mer rigide – men jeg har ikke opplevd det sånn. Tvert imot føles det som det beste fra to verdener: solid struktur og fleksible løsninger.
– Vi fikk også seks måneders gratis testperiode med DNB Regnskap – en løsning vi har valgt å fortsette med, og som jeg føler vi kan vokse videre med.
Ettersom vi nå bygger selskapet videre med ansatte, har det også vært en fordel å ha pensjon og forsikring samlet på samme plattform – lett tilgjengelig og tilpasset små bedrifter.
Både Henrik og Jonas vokste opp på landet, og lærte tidlig å være ute i naturen – alene og i all slags vær, og sier vi mister noe grunnleggende når vi ikke lenger utsettes for naturens krefter. Her ligger mye av drivkraften bak merkevaren UR, forteller han.
– Det kan kanskje høres både ambisiøst og svulstig ut for en nystartet bedrift å snakke om et samfunnsoppdrag. Men vi mener det helt oppriktig: Vi vil bidra til at flere lærer å ta vare på seg selv – og de rundt seg.
De siste årene har egenberedskap igjen kommet i fokus. UR mener vi alle har potensialet til å gå fra å være en belastning – til å bli en ressurs.
– Vi tror folk innerst inne ønsker det. Det finnes en urkraft i oss, men vi trenger ofte et lite spark bak for å få hendene opp av lomma. Beredskap handler om mer enn å ha en kasse med proviant og utstyr stående i boden.
Gjennom et helhetlig rammeverk utruster UR individer med kunnskap, fellesskap og nødvendig utstyr for å styrke deres bidragsevne i hverdagslige situasjoner og under kritiske hendelser.
Gjengen i UR sier liker å utfordre etablerte tankesett i jakten på det optimale utstyret. De kombinerer high-tech materialer med tradisjonelle håndverksteknikker, og henter inspirasjon fra hvordan urfolk har møtt naturen i generasjoner.
– Du kommer aldri til å se oss bruke Gore-Tex. Vi mener helt oppriktig at pustende og vanntett i ett og samme materiale er en myte. Bare huden kan puste og holde vann ute samtidig. Ute på tur må du velge. Vi går helst i ull og vadmel – og tar heller på oss 100 prosent vanntett beskyttelse når været virkelig krever det.
UR har nå utviklet en ny produktkategori som de har valgt å kalle ShelterWear – altså et ly du kan bære, også mens du er i bevegelse. Det er en krysning av nødbivuakk, vindsekk og fjellduk, inspirert av inuittenes anorakker og samenes pesk og luhka. Resultatet er multifunksjonelle plagg som gjør pakkelista kortere, sparer vekt – og gjør turen tryggere, både for deg selv og ditt turfølge.
– Jeg tror vi har mye å lære av hvordan folk tenkte for 200 år siden. Da kjente de på hva det faktisk krevde å lage en jakke. Den ble ikke sydd hvis den ikke skulle vare i generasjoner. Akkurat sånn tenker vi også.
Selskapet har også tatt mål av seg å utfordre grunnutrustningen til den norske soldaten.
– Fjellduken er en norsk oppfinnelse som alle i teamet vårt har eid og hatt stor glede av. Problemet er at den ble designet for jegere på post – og utviklingen har i praksis stått stille i over 30 år.
I dag er fjellduken en del av standardutrustningen til den norske soldaten, og stadig flere utenlandske styrker tar den i bruk.
– Men en soldats sekk kan aldri bli lett nok eller kompakt nok – og den gamle fjellduken tar både for mye plass og veier for mye. Den er tung å bære i bevegelse, og fungerer dårlig som bivuakk. Det svekker soldatens overlevelsesevne, sier Sollie.
UR sine produkter er både lettere og tar mindre plass, og kan dessuten brukes mens du er i bevegelse.
I tillegg gir den klassiske sheltermodusen ingen mulighet til å besvare ild – noe som direkte reduserer soldatens stridsevne.