Snudde med kompetanseløft fra DigitalNorway
Leirvik «jobbet ikke med innovasjon». Nå bruker industribedriften selvgående robotarmer til å bygge boliger på oljeplattformer.
- IT har tradisjonelt vært sett på som en ren støttefunksjon hos oss, forteller Morten Bjelland i Leirvik AS, Stord-bedriften som lager boliger i aluminium til oljeplattformer.
- Da strategiske valg ble tatt i bedriften, snakket vi lite om hvilke digitale muligheter som fantes.
Men de siste tre årene har situasjonen blitt en ganske annen. Nå installerer industribedriften selvgående robotarmer og er i ferd med å autogenerere 3D-tegninger til boligkvarterene.
Målet er å kutte produksjonskostnadene med hele 20 prosent, samtidig som de leverer enda mer verdi til kunden.
Hva er det som har skjedd i Leirvik?
Bjelland er leder for teknologi og digitalisering. Han ble rekruttert internt for stillingen i 2017 da den teknologiske akselerasjonen først ble kickstartet.
Utgangspunktet var at bedriften «ikke egentlig jobbet med innovasjon», ifølge Bjelland.
- Misforstå meg rett, selvsagt jobbet vi en del med kontinuerlige forbedringer av eksisterende prosesser og produkter, som også er innovasjon. Men innovasjon i betydning av å skape helt nye produkter eller forretningsmodeller var ikke så høyt på agendaen før. Vi har et mye høyere ambisjonsnivå nå, sier han.
Det er ingen tvil om at norsk næringsliv blir utfordret av internasjonale teknologiselskaper
Det er lett å kjenne seg igjen i at man kan bli tungrodd når man har holdt på med det samme i årevis. Det gjør snuoperasjonen bare mer imponerende.
Det startet med at Leirvik tok med seg deler av ledergruppen til en kursrekke i regi av Atheno og DigitalNorway. Mye av de digitale fremtidsplanen som ble satt i Leirvik var basert på innsiktene fra kurset, forteller digitaliseringssjefen.
For å gjøre det enklere for flere bedrifter å sette i gang med sine egne innovasjonsprosesser, har DigitalNorway utarbeidet en gratis og nettbasert veiviser for innovasjon. Den er basert på lærdommene og erfaringene fra de samme kursene som Leirvik AS og flere andre norske bedrifter har deltatt på.
DNB er en av eierne av DigitalNorway og har vært med å bidra til utviklingen av selskapet siden oppstarten for tre år siden.
Liv Dingsør tok over som ny daglig leder i DigitalNorway i år, etter to år som visedirektør.
Hun har med andre ord en grei oversikt over ståa for digitaliseringen i Norge i dag.
- Det er mye uforløst potensial, tør jeg påstå. Samtidig er det ingen tvil om at norsk næringsliv blir utfordret av internasjonale teknologiselskaper som både har unik tilgang på data og finansielle muskler til å investere i nye næringsområder.
DigitalNorway utvikler og gjør relevant kompetanse tilgjengelig for små og mellomstore bedrifter – tilpasset deres virkelighet og hverdag.
- Først og fremst utvikler og deler vi praktiske verktøy – som kurs og veivisere – som tillater at flere kan utnytte digitale teknologier og ta del i datadreven innovasjon, sier Dingsør.
Hun forteller at DigitalNorway har lansert en åpen læringsportal, der man finner kompetanseinnhold tilrettelagt for ulike roller og prosesser. Det kommer stadig nye Veivisere og nytt kompetanseinnhold basert på etterspørsel fra bedriftene, legger hun til.
- Vi må være puslespillbrikken som får ting til å falle på plass – eller navet som får fart på digitaliseringen i Norge. Og alt dette er noe alle vi i DigitalNorway bidrar med sammen, som et team, avslutter lederen i DigitalNorway.
DigitalNorway ble stiftet for å få fart på digitaliseringen av norsk næringsliv. Det gjør vi gjennom å tilby digital kompetanseheving til bedrifter og ansatte. I tillegg jobber vi med å tilrettelegge for at alle bedrifter i Norge skal ta del i den datadrevne økonomien.