DNB NXT
De beste tipsene fra seriegründer og investor Are Traasdahls til deg som vil starte egen bedrift.
- Du lander uansett på et aller annet positivt sted, sier Traasdahl.
Are Traasdahl står bak selskaper som annonse-teknologiselskapet Tapad og risikokapitalselskapet, også kalt «venture-selskap», Spring Capital Polaris. Denne uken arrangeres DNB NXT, og Traasdahl deler sine beste råd til alle de som ønsker å starte for seg selv.
I begynnelsen liker jeg å være helt åpen og kreativ og tenke stort
- Enten blir det en stor bedrift eller en mellomstor bedrift, og blir det ikke suksess har man lært så mye i den prosessen at du blir mer og mer attraktiv for andre. Og, skulle det feile, så er det flere sikkerhetsnett, sier han.
Når Traasdahl vil teste ut en gründeridé ønsker han ingen begrensninger.
- Første fase er å se rundt meg på hvilke problemer som finnes. Ikke tenk på teknologi, bransjer, ting som begrenser det. I begynnelsen liker jeg å være helt åpen og kreativ og tenke stort, sier han.
Vi leter etter de som ikke har et ego
Gründeren mener det er viktig å teste ut deler av ideen på flere.
- De fleste prøver å teste ut hele ideen på venner og kjente og andre de stoler på, men jeg isolerer ut de forskjellige delene av ideen jeg vil teste ut fordi det er få som klarer å se hele bildet.
De siste årene har Traasdahl jobbet som investor, og via selskapet Spring Capital Polaris har han investert i ledende norske software-selskaper.
- For oss er et veldig viktig at selskapet har fått på plass noen kunder, og så leter vi etter de som vil bli størst i verden. Vi leter etter de som har ordentlig driv og motivasjon, sier Traasdahl.
Amerikanske gründere tar raskt steg mot kommersialisiering
- Vi leter etter de som ikke har et ego, det betyr at de klarer å bygge team som kan bli ordentlig bra. Kombinasjon av kjempebra strategi, kapital og et team og en leder som er motivert, da kan selskapet gjøre det kjempestort overalt i verden og her i USA, sier han.
Traasdahl jobber mye i USA, og er opptatt av at norske gründere må forstå hvordan et produkt eller tjeneste kan kommersialiseres.
- Amerikanske gründere tar raskt store steg mot kommersialisering, mens norske bedrifter bruker lengre tid på det. Det blir mer og mer likt etter hvert, men her kan norske gründere lære noe, sier han.
Kjerstin R. Braathen, konsernsjef i DNB, åpnet årets DNB NXT, og fortalte at det har vært rekordhøy etablering av nye selskaper under pandemien.
- Men hvem blir fremtidens vinnere? spurte hun.
Ta høyde for at det tar litt tid før det tar av
Braathen mener det ikke er så lett å svare på, men viste til at det er viktig å lage en forretningsmodell der produktet eller tjenesten tilfredsstiller et behov, at forretningsmodellen er skalerbar, og at bedriften må ha det rette teamet og den rette kompetansen på plass.
- I tillegg handler det også om hardt arbeid, og timing er viktig. Det er ikke alt man kan planlegge for, så ta høyde for at det tar litt tid før det tar av, sa Braathen.
Det ligger definitivt til rette for flere suksesshistorier fremover
Braathen viste også til at Norge er et godt sted å starte bedrift, og det har aldri vært lettere å hente kapital for oppstartsselskaper.
- Vi har fått enhjørninger slik som Oda, Cognite og Gelato. Det ligger definitivt til rette for flere suksesshistorier i tiden fremover, sa hun.
DNB NXT startet opp som møteplass for gründere og investorer. Nå arrangerer vi NXT for 6. året på rad, og målet er å legge til rette for diskusjon, samarbeid, bygge innsikt, inspirere, dele og lære.
Ny koblingsplattform
DNB blir som i fjor heldigitalt. Nytt i år er at vi bruker plattformen Crowdworks for å skape et digitalt rom hvor gründere og investorer kan møtes.
Hvor og når kan du se DNB NXT 2021?
Sendingene legges ut her 27-29 september og vil være tilgjengelige i etterkant. Du trenger ikke registrere deg, men kan be om å få varsel om sendingene.