Er du regnskapsfører?
1. desember er fristen for å endre rutiner for godkjenning av betalinger, dersom du ikke godkjenner betalinger i nettbanken i dag.
- Ved å ta i bruk regnskapsgodkjente betalinger kan du som regnskapsfører forenkle nye rutiner som ivaretar regulatoriske krav, sier Inger Broberg Lodding, prosjektleder i DNB.
Hvitvaskingsloven krever kontroll av identiteten til den som godkjenner et betalingsoppdrag. Etter 1. desember 2020 vil det være to løsninger for å godkjenne betalinger. Godkjenning i bedriftsnettbanken eller godkjenning via Regnskapsgodkjente betalinger (RgB) i ERP-systemer. De fleste regnskapsførere velger den siste løsningen. Det er enkelt og tidsbesparende når du først har kommet i gang.
- Det er viktig å forstå at 1. desember er den reelle fristen
- Skal du som regnskapsfører kunne fortsette å betale lønn og leverandørregninger for dine bedriftskunder etter 1. desember i år, må du være registrert riktig hos DNB, sier Lodding.
Lodding er litt bekymret over at mange regnskapskontorer foreløpig ikke har tatt tak i dette, og frykter at mange vil slite med å komme i mål før tiden løper ut.
- Det er viktig å forstå at 1. desember er den reelle fristen. Ved å ta i bruk regnskapsgodkjente betalinger kan man overholde regelverket uten at regnskapsfører må godkjenne betalinger på to steder. Kom i gang nå, så blir det enkelt siden, sier Lodding.
DNB har etablert et eget team på Bedriftssenteret for å hjelpe regnskapsførere. Regnskapsførere kan ringe direkte på telefonnummer 23021025.
- Bedriftene bruker bank, regnskapsfører og ERP-systemer på forskjellige måter. De ulike regnskapsførerne kan derfor trenge hjelp og støtte. Det er en liten jobb å komme i gang, men vi er her for å hjelpe dere, sier Martin Haave Sveen, leder for DNBs supportteam for regnskapsførere.