#ringvirkninger
Nå selger de mat til hele Norge.
– Du har et håp dersom du overlever i fem år, sier Espen Aronsen, daglig leder i Aron Mat.
Nylig fylte matprodusenten 30 år, og håpet har dermed blitt til et eventyr. I 2019 omsatte Aron Mat for nesten 25 millioner kroner, og bidro dermed med hele 3,2 millioner kroner i ringvirkninger til samfunnet.
Hemmeligheten er å lage produkter folk vil ha
Selskapet leverer i dag høykvalitets kjøttprodukter til hele landet. At den anerkjente matprodusenten fra «yttersia» på Kvaløya utenfor Tromsø skulle bli en betydelig lokal næringsaktør, er imidlertid litt tilfeldig.
- Vi startet bedriften i en gammel stall i Grøtfjord, og skulle egentlig ha litt sesongproduksjon av pinnekjøtt og fenalår. Det første året solgte vi via jungeltelegrafen og leverte varene på døra. Vi omsatte vel for en halv million det året, forteller Aronsen.
Det var egentlig Espens tante Aslaug som kickstartet industrieventyret.
- Vi hadde en tante som var utrolig god til å sy rull. Det var egentlig et biprodukt. Ei jul tok vi rullen med ned på Domus til han Egil. Det resulterte i at han måtte sende rullen han hadde fått fra Sørlandet i retur.
Espen forteller at nå hadde bydamene fått smaken av noe skikkelig godt.
- I dag er lammerull hovedproduktet vårt. Over 20 prosent av lammerull i norske dagligvarebutikker kommer fra oss, og det gjør vi med en høyere pris enn markedslederen, sier Aronsen.
Vi møter matentusiasten ute ved det nye anlegget til Aron Mat i Kaldfjord. Aronsen blir både stolt og rørt når han ser hva bedriften deres bidrar med i lokalsamfunnet. DNBs ringvirkninger viser at verdiskapningen tilsvarer blant annet ni fotballbaner, to lærere, 24 pappapermer og 11 lekeplasser.
- Vi er veldig stolte over at vi har lokale medarbeidere som snakker dialekt. Vi har bygd stein på stein og modernisert anleggene opp gjennom årene. Kapitalen vi har opptjent, har gått til ny industri.
Det er mange eventyr som har startet i den stallen
I dag teller bedriften totalt 12 ansatte, der gjennomsnittet har 13 års ansiennitet.
- I 2002 ble vi det første produktet i Norge som fikk ta i bruk Spesialitet-merket, og vi er veldig fornøyde med det vi har klart å skape her ute, sier han.
Tommy Gundersen og Tomas Richardsen, henholdsvis kundeansvarlig og banksjef i DNB Tromsø, ble med på besøket hos Aron Mat.
- Jeg synes historien til Aron Mat er utrolig fascinerende, med en oppstart i en stall i Grøtfjord, der de etter hvert er blitt en betydelig nasjonal aktør og lokal verdiskaper, sier Richardsen.
Jeg føler en utrolig stolthet over å ha en slik kunde
- Det er mange eventyr som har startet i den stallen, ler Espen Aronsen.
- Det er kjempeviktig med små og mellomstore bedrifter i Norge, og kanskje spesielt i Nord-Norge. De gir et betydelig bidrag til samfunnet, både med hensyn til arbeidsplasser, men også ringvirkninger direkte gjennom inntektene de skaper og ikke minst indirekte gjennom lønn til ansatte, sier Richardsen.
For Troms og Finnmark utgjør dette totalt 58 milliarder kroner i samlet verdiskaping i 2019. Næringsmiddelindustrien som Espen og Aron Mat representerer, er næringen med størst verdiskaping; totalt 5 milliarder, forklarer banksjefen.
Tommy Gundersen er stolt over å få være kundeansvarlig for Aron Mat.
- Det er bare å se hvor vi er. Vi er på yttersiden av Kvaløya, og her er det en bedrift med 12 ansatte som leverer produkter til hele landet. Jeg føler en utrolig stolthet over å ha en slik kunde. Det er en tøff bransje, og mange mekanismer med kjeder og grossister, men jeg tror de er på riktig spor. Espen er flink til å benytte seg av sine strategiske samarbeidspartnere, sier han.
Bedrifter bidrar betydelig, både med arbeidsplasser, men også med ringvirkninger via inntektene de skaper
Totalt bidrar Aron Mat med 5,4 millioner i kjøpekraft i lokalsamfunnet.
- Man snakker ofte om å holde hjulene i gang, og Aron Mat er absolutt ett av disse viktige hjulene, sier Richardsen.
- Hemmeligheten er å lage produkter folk vil ha, smiler Espen Aronsen, matgründeren som delvis kan takke sin kjære tante Aslaug for mateventyret – som heldigvis ikke er i nærheten av snipp, snapp, snute.
DNBs ringvirkningskalkulator viser «fotavtrykket» til private bedrifter i Norge. Den viser hvordan store og små bedrifter skaper ringvirkninger utover verdikjede og økonomien, samt bidrar til å finansiere velferdsgoder og -tjenester i Norge (samfunnsbidrag). Samfunnsbidraget synliggjør positive økonomiske effekter fra en bedrift på sysselsetting, skatter og avgifter, kjøpekraft, underleverandører og resten av økonomien ved hjelp av en generisk ringvirkningsmodell – Wider Economic Impact Model (WEI-modell).
Modellen er utarbeidet av samfunnsøkonomer hos NyAnalyse og bygger på nøkkeltall fra nasjonalregnskapet, årsregnskapet til private bedrifter, kryssløpet til Statistisk sentralbyrå og relevante skatte- og avgiftssatser (2019).
Ringvirkningskalkulatoren synliggjør samfunnsbidraget fra en bedrift og deres ansatte utløst av egen aktivitet, og indirekte gjennom etterspørsel etter varer og tjenester fra norske underleverandører og øvrig verdikjede. Vi avgrenser til den delen av aktiviteten som befinner seg i Norge korrigert for import av varer og tjenester fra utlandet.
Samlet gir denne aktiviteten verdiskaping i mange ledd med påfølgende skatter og avgifter til stat og kommune. Dette er offentlige inntekter som i neste runde benyttes til å finansiere mange ulike velferdsgoder. Vi har derfor som illustrasjon sett på hva dette skattebidraget kan finansiere av lærere eller sykepleiere med videre i ett enkelt budsjettår.
Om direkte og indirekte virkninger fra bedriftene
Å starte en bedrift gir fantastiske ringvirkninger i form av direkte og indirekte verdiskaping. Bedriftene bidrar ikke bare direkte med skatter og avgifter, men også med en ringvirkningseffekt gjennom deres innkjøp av varer og tjenester fra underleverandører.
Med direkte virkninger mener vi omsetning, kjøp av varer og tjenester, verdiskaping, arbeidsplasser, merverdiavgift og skatter innbetalt til stat og kommune fra bedriften (selskapsskatt) og de ansatte (personskatt)
Covid-19 og påvirkning på ringvirkningene til bedriftene
Tallene vi har brukt i ringvirkningskalkulatoren er basert på regnskapstall for 2019. Derfor vil man ikke se noen utslag for hvordan covid-19 har påvirket ringvirkningene til bedriftene. Regnskapstallene for 2020 kommer først i oktober 2021. Da vil vi kunne se hvilken effekt årets pandemi fikk på samfunnet rundt oss mer nøyaktig.