Skillings fra Skillebekk

- Folk kom gående fra Nordstrand for å kjøpe skillings

Et markedsføringseksperiment ble til to vellykkede bedrifter. Nå driver hun både bollebedrift og kommunikasjonsbyrå.

SKAPT SIN EGEN ARBEIDSPLASS: For ett år siden hadde Nicoline aldri trodd at hun i dag skulle drive sitt eget byrå- og en bollebedrift. Foto: Edvard Karijord
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 20. feb 2021
Artikkelen er flere år gammel

Nicoline Lysholm (29) hadde akkurat fått seg ny jobb da koronapandemien traff Norge. Hun ble permittert på ubestemt tid. Hva skulle hun gjøre nå? Det som da virket som skikkelig uflaks, ble istedenfor starten på et bakeeventyr og et kommunikasjonsbyrå. 

Konseptet «Skillings fra Skillebekk» dukket plutselig opp i hodet mitt
Nicoline Lysholm

Bygget sin egen merkevare

Vi spoler ti måneder tilbake i tid. Nicoline får beskjed om at hun er permittert, og Norge har nesten stengt helt ned. Nå hadde hun masse tid, men til å gjøre hva? Hun, som mange andre, begynte å bake brød. Nicoline, som egentlig aldri har vært så glad i å bake, kom så på en idé.

- Konseptet «Skillings fra Skillebekk» dukket plutselig opp i hodet mitt, sier hun.

Nicoline bor på Skillebekk vest i Oslo sentrum, og synes ordlyden var morsom.

Men det holdt ikke å bare bake boller, Nicoline ville bruke dette prosjektet til å bygge sin egen merkevare. 

BAKTE FOR HÅND: Nicoline brukte ikke kjøkkenmaskin for å elte bolledeigen, men gjorde alt for hånd. Foto: Edvard Karijord

Én uke med forberedelser

Nicoline brukte én uke på å finne den perfekte oppskriften på skillingsboller, lage profil med logo, ta kule bilder, og opprette instagramprofil som hun skulle bruke til salg og markedsføring.

- Jeg ville lage skikkelig digge boller, så jeg brukte mye tid på å finne riktig mengde av smør og sukker, hvor lenge de skulle elte, heve og steke, sier hun og legger til at hun brukte like mye energi på å lage en kul profil. 

SOLGTE BOLLER FRA DØRA: Bollesalget skjedde utenfor leiligheten til Nicoline på Skillebekk. Med godt smittevern selvfølgelig. Foto: Edvard Karijord

Vipps, var bollene solgt

Og det klarte hun. 

Da Nicoline trykket «publiser» for første gang, fikk hun inn mange bestillinger. De første dagene fra venner og bekjente, men det tok ikke lang tid før ukjente også snappet opp Skillings på Skillebekk. Etter hvert kunne det ta mindre enn 5 minutter før bollene var utsolgt.

Slik fungerte det: Nicoline publiserte på instastory noen dager før hun hadde «bakedag» at man kunne bestille. De som ville ha svarte på instastoryen, deretter plukket de opp skillingene på Skillebekk og vipset riktig beløp. 

- Det fungerte helt supert å bruke Vipps til dette. Det gjorde det veldig enkelt for både meg og de som betaler. Det er også veldig oversiktlig, sier hun.

Nicoline var spent på om folk fra andre steder i byen ville gidde å dra til Skillebekk for å plukke opp en bolle.

Men det gjorde de.

- Folk kom gående fra Nordstrand for å kjøpe Skillings. Det er litt gøy, sier hun.

GJENNOMTENKT PROFIL: Nicoline ville ha en profil med skilte seg ut. Hun gikk for rosa som en gjennomgående farge i markedsføringen. Foto: Fredrikke Wiheden

Instagram-strategien

- Jeg ville at profilen til Skillings skulle skille seg litt ut fra typiske bakerier, forklarer hun.

- Også liker jeg å krydre profilen med litt humor. 

Hun legger til at hun har vært heldig med å få god hjelp fra venner som er flinke med foto.

Nicoline brukte aldri penger på å spre instagramprofilen. 

- Det gikk litt av seg selv. Mange delte bilder og tagget Skillings etter at de hadde kjøpt boller, sier hun.

I dag har instagramprofilen rundt 5500 følgere. 

Fra boller til kommunikasjonsbyrå

Det tok ikke lang tid før Nicoline fikk forespørsler fra bedrifter som ønsket hjelp til markedsføring.

- Det jeg synes har vært morsomt med Skillings, er det å skape min egen lille merkevare, sier hun.

Etter hvert fikk Nicoline så mange forespørsler at hun bestemte seg for å starte et eget kommunikasjonsbyrå. Hun fikk med seg en tidligere kollega, Agnes Hagen Frogner som er Art Director og grafisk designer, og nå driver de sammen byrået Noe.  

SKILLINGS PÅ KAFÉ: Flere kaféer i Oslo har nå begynt å selge skillingsbollene til Nicoline. Hun selger de ikke lenger hjemmefra. Foto: Edvard Karijord

Vil aldri slutte med Skillings

I sommer fant Nicoline et bakeri som kunne bake bollene for henne, men hun holder fortsatt i alt annet.

- Jeg vil aldri slutte å utvikle Skillings, det gir meg så mye.

Gründeren hadde aldri sett for seg dette for ett år siden.

- Jeg er litt glad for at jeg ikke hadde så store forventninger da jeg startet Skillings. Siden det har vært  et uhøytidelig prosjekt fra dag én, har jeg turt å teste ut ting og ikke begrenset meg så veldig i kommunikasjonen. Og det er jo kanskje det folk liker?