Det er aldri noen snarveier når det kommer til regnskapet, men det er ofte mange gode tips der ute. Her får du fire ekte tips fra ekte gründere.
Mayoo Sivanantham er manager for en rekke unge lovende artister i Norge, og ofte på farten. Han forteller at han nå har god kontroll på ting selv om han fører det i Excel, men at han planlegger å gå over til regnskapssystem ganske snart. For å forenkle arbeidet har han laget seg noen enkle regler.
– En gang i måneden setter jeg meg ned med alt og tvinger meg selv til å gjøre det. Det er ikke enkelt, men etter hvert blir det til en vanesak. Mitt beste tips er å skanne kvitteringer og andre bilag med én gang til et sted hvor det er enkelt å få oversikt. Da blir det enklere å koble alt sammen når du først setter deg ned for å gjøre jobben.
Ida Helene Paulsen er en av Norges beste DJs. Hun forteller at hennes beste tips er å alliere seg med noen i samme situasjon, for å lære sammen og hjelpe hverandre. Det er også mye hjelp i å faktisk følge informasjon fra det offentlige.
– Selv om det er en vanskelig jobb, så er det mye hjelp i å faktisk lese informasjonen på Altinn når det kommer til det å legge sammen og laste opp alt. Da vet du hva som skal med og ikke. Det hjelper ganske mye, og når vi er to stykker som sitter med hvert vårt er det enklere å gjøre det riktig.
Robin Bøe har turnert land og strand rundt. Når han som fotograf skal fange magiske øyeblikk hver dag er det ekstra viktig med gode rutiner på det som oppleves som mindre viktig. Fotografer er som oftest ikke regnskapsfører, men de kan ha en som kan bistå.
– Moro at du spør hvordan jeg gjør det, skulle ha sendt over alt til regnskapsføreren nå. Men i enkle trekk så gjør jeg dette: 1) Tar bilde av kvitteringen fortløpende, 2) lagrer alt ett sted gjennom måneden, 3) setter meg ned og kobler alt med aktuell informasjon på kortet jeg bruker, 4) Sender til regnskapsfører.
– Det å ha regnskapsfører er ikke det billigste, men det hjelper at jeg har kontroll på ting, og det er velbrukte penger så jeg kan fokusere på det som faktisk skaper inntekter.
Kimberly Larsen driver plattformen timetoRIOT, for alle som jobber I den kreative industrien. En moderne og velfungerende løsning på et gammelt problem.
Jeg sitter som regel med en serie i bakgrunn og laster opp i regnskapssystemet
Selskapet bruker regnskapssystem for det daglige og et finansbyrå som fikser de viktigste tingene. Det å føre regnskap er for alle andre enn regnskapsførere ofte en smertefull affære, men regnskapssystemet gjør det noe lettere. Det å ha en fagekspert på toppen i tillegg, gjør det enda bedre. Selv jobber hun for å gjøre hele frilans-økonomien til en spiselig affære å føre.
– Når jeg fører mitt eget regnskap, sitter jeg som regel med en serie i bakgrunn og laster opp i regnskapssystemet. Det tar tid, men er likevel enklere enn da jeg limte kvitteringer på papir, som jeg gjorde tidligere.