– «Mini-Ullared»-stempelet har vi hatt i mange år. Men vi er mest stolte av at vi bidrar til sirkulærøkonomien.
Havaristen i Ytre Enebakk er bedriftskunde i DNB og her er det Black Friday hver dag, forteller en smilende prosjektleder Kurt Wian i det han tar imot DNB Nyheter etter en 25 minutters tur fra Oslo sentrum.
Den populære og enorme butikken som ligger litt utenfor allfarvei har omtrent 2000 kunder hver eneste dag, mange av dem faste, og spesialiserer seg på varer som ikke er helt som andre varer. Det kan være at utløpsdatoen nærmer seg, det kan være at de har fått vann- eller røykskader eller at de rett og slett er litt for små i størrelsen for produsenten, som en pall med Toten Egg som Kurt viser fram på omvisningen.
– Det var ingen som skjønte at vi turte å bygge ut her, hvorfor flyttet vi ikke bare ut til Alnabru? Men nå har vi vært her i 25 år og blitt en lokal merkevare, forteller Wian.
Her finner du alt det nødvendige som du ikke har behov for
En merkevare som er stolte av at de bidrar til genuin sirkulærøkonomi da disse varene hadde blitt kastet i gamle dager.
Wian, som har vært med selskapet i 13 år, sier det hadde blitt mye dyrere for dem å leie i Oslo, og at det hadde kanskje ikke vært så populært å selge en pall med billige Nike-sko rett ved siden av XXL eller billig ost like ved en Rema.
– Her er det ingen andre butikker. Det er en kjempefordel for oss. Men det var mye mindre her før, da leide vi lokale låver i helgene.
Det kommer alle typer kunder til Havaristen for å kikke på varer som ikke er kurante nok til å selges i vanlige butikker. Da DNB Nyheter er innom en formiddag midt i uken, er det tydeligvis mange lokale som er innom for å sjekke hvilke nyheter som legges ut denne dagen. Flere er pensjonister. Vi ser også et par venninner fra Østfold som minner oss veldig om bingovertinnene fra «Charterfeber».
– Vi har lokale folk som er her to ganger i døgnet. Det er mest pensjonister, og de er livredde for at Oda kommer med 30 biffer som selges unna på en halvtime. Da må du være i butikken for å få det med deg.
Men jo lenger vi befinner oss i de gigantiske lokalene til Havaristen, skjønner vi at her kommer det alle typer. Noe Kurt kan bekrefte.
– Du skulle vært her da vi kjøpte halve Steen & Strøm som hadde enorme mengder støvskadde klær etter at en håndverker gjorde en feil. Da kom vestkantfolket fra byen i Porscher og dyre elbiler.
Kurt sier at det er typisk at gubben kommer først, så tar han med kona på runde to.
– Derfor prøver vi ha en egen avdeling mer rettet mot menn hvor vi har verktøy og malerutstyr, så mannen har noe å kikke på fordi dama bruker jo mye lengre tid her enn mannen.
Mat er en av Havaristens viktigste inntektskilder, og aller viktigst er kanskje lokal brød som ikke blir solgt.
– Vi får et sted mellom 600 og 1000 brød hver dag. Vi selger så alle brød til 15 kroner. Om morgenen er det brødrush her, selv folk fra Oslo kommer hit da. Kundene setter veldig pris på dette tilbudet. Dette er sirkulærøkonomi i praksis, forteller prosjektlederen.
Lokal kunde Usman Ahmed forteller at det ofte er utsolgt klokken ti.
– I dag er jeg heldig. Dette er en fordelene med å bo i nærheten. Her finner du alt det nødvendige som du ikke har behov for, ler han, og legger til at de fleste bruker som regel 500 til en 1000-lapp hver gang man er her.
Wian bekrefter dette. Han sier kundene som kommer vet ikke alltid hva de skal ha her før de kommer, men går alltid ut med full kurv. Neste gang de kommer kan det være noe helt annet som møter dem hos Havaristen.
Vi kan også bekrefte dette, bare se på bildet under av hva vi fikk med oss hjem senere på dagen.
Det er mange måter Havaristen får inn sine mer eller mindre kurante varer, med vekt på mer.
– Konkurs er det kjedeligste, fordi det er en grunn til at de har gått konkurs. Brann eller røykskade er bedre sånt sett, da har det kanskje vært brann i en kjeller på et kjøpesenter og så har det kommet litt røyk opp i en butikk. Da ringer forsikringsselskapet oss og vi kjøper av dem.
Wian forteller at akkurat nå er de i en sportsbutikk i Larvik og jobber.
– Da går vi gjennom varene og gjør våre vurderinger om hvor vi lavt vi kan selge. Så begynner den store jobben med varene. Er det mye røykskade, så må det for eksempel luftes. Etter den kranulykken ved kjøpesenteret i Trondheim, kjøpte vi inn varer fra seks, sju butikker med mye vannskade. Da var det å sende opp trailere i Trondheim og hente alt ned hit, avslutter Wian.