Ved å stille tydelige krav kan bedrifter dytte andre i riktig retning. Her er Cares smarte råd.
Likestilling er en naturlig verdi i norsk næringsliv, men ansvaret og mulighetene stopper ikke ved bedriftens egen dør.
- Det ligger store muligheter i å gjøre en forskjell ved å stille krav til og jobbe aktivt med likestilling hos samarbeidspartnere og leverandører, sier Kaj-Martin Georgsen, generalsekretær i CARE.
En ny rapport utarbeidet av PwC på bestilling fra CARE og Virke, viser hvordan din bedrift ikke bare kan jobbe med likestilling internt, men også gjøre en forskjell gjennom hvilke leverandører dere bruker.
Det som fungerer her hjemme, fungerer ute også
Georgsen er opptatt av at for eksempel arbeidere i tekstilfabrikker må kjenne til de rettigheter man har.
- Nøkkelen til å lykkes er å få med seg den lokale fabrikkledelsen. Dette er ikke et tema som kan være på siden av bedriften, men et tema for selve selskapet. For å dytte utviklingen i riktig retning ser vi at det som fungerer her hjemme, fungerer også ute, sier Georgsen.
Fra 1. januar i år ble det strengere krav til norske selskapers rapportering på likestilling i egen bedrift, og det er foreslått å stille flere krav om åpenhet rundt leverandørkjeder.
- Norge er et foregangsland for likestilling, og dette må vi kunne ta med oss ut for å påvirke leverandørsiden. Landet vårt har en tradisjon og har gått en lang vei for å komme dit vi er i dag på likestilling. Vi vet hva som skal til, sier Grete Lekven, som er ansvarlig for handelsbedriftene i DNB.
Lekven mener det er viktig å stille krav til leverandører.
- Norske bedrifter er i stand til å påvirke positivt til likestilling på tvers av kulturer, sier Lekven.