Neste sommer

- Folk har forstått at turen til utlandet ikke blir noe av

Nå håper Anne Gørild Holtskog å friste nordmenn til aktivitetsferie på Storestølen Fjellhotell i Skarvheimen.

ØNSKER SOMMERGJESTENE VELKOMMEN: Anne Gørild Holtskog og Tore Holtskog på Storestølen Fjellhotell. Foto: Simen Myrberget Foto: Storestølen Fjellhotell
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 05. mai. 2020
Artikkelen er flere år gammel

- Vanligvis må du gå to, tre timer innover i fjellheimen for å oppleve en sånn magisk utsikt som dette, sier Anne Gørild Holtskog, og lar blikket gli fra de dramatiske vestlandsfjellene som stuper ned i vannet, til de buede fjellene mot øst. 

- Hit kan du kjøre helt frem, sette deg på trammen og bare nyte. Vi er midt i utsikten, sier Holtskog. 

I snart fire år har hun drevet Storestølen Fjellhotell  midt i Hallingskarvet nasjonalpark sammen med sin mann, Tore Holtskog.

- Nå har vi ingen gjester, men vi jobber med å lage sommerprogrammet. Det blir fotturer med guide til for eksempel Lordehytta, besøke Stegastein, man kan sykle Rallarvegen, gå Aurlandsdalen, ta et fjordcruise eller kjøre Flåmsbanen, forteller Holtskog.

 

Ønsker seg mange gjester til sommeren

Storestølen fjellhotell er en av mange norske reiselivsaktører som har blitt med i DNBs storstilte kampanje for norsk reiseliv . DNB deler ut tusenvis av kroner i reisegavekort til kunder som bestiller feriesteder og aktiviteter i Norge via portalen Neste sommer.

 

Holtskog forteller at de ganske raskt fikk inn bestillinger via portalen.

- Alt som gjør at vi får flere kunder er fantastisk. Et gavekort på 1.000 kroner vil komme godt med for gjestene våre, og jeg håper det vil bidra til at flere gjester vil besøke oss til sommeren, sier Holtskog.

Vi skal gi gjestene våre mange opplevelser
Anne Gørild Holtskog
STORESTØLEN FJELLHOTELL: Fjellhotellet ligger i Skarvheimen på 1.013 meter over havet, og midt i Hallingskarvet nasjonalpark. Foto: Storestølen Fjellhotell

Desinfiserer rommene

Fjellhotellet planlegger nå for strengere krav til hygiene.

- Vi må desinfisere rommene etter hver gjest, og vi kan ikke tilby buffé til sommeren. Derfor vil alle gjester bli servert ved bordene, og alle skal føle seg godt ivaretatt, sier Holtskog.

Nå har vi ingen gjester, men vi jobber med å lage sommerprogrammet
Anne Gørild Holtskog

Hotellsjefen håper at gjestene blir noen dager.

- Vi skal gi gjestene våre mange opplevelser hvis de blir en uke, og da unngår vi også i større grad koronasmittefare.

Får henvendelser

Holtskog forteller at de har begynt å få henvendelser der folk spør om pris og ledige rom.

- Folk har forstått at turen til utlandet i sommer ikke blir noe av, og de begynner å tenke på hva de skal gjøre. Vi har kun 13 rom og leiligheter, og ser fram til å fylle de opp, sier hun.

UTSIKTEN FRA TERRASSEN PÅ STORESTØLEN FJELLHOTELL: - Nordmenn ønsker seg det lille ekstra og koser seg på tur, sier Anne Gørild Holtskog. Foto: Storestølen Fjellhotell

Lokal akevitt og biodynamisk vin

Vertskapet på fjellhotellet erfarer at nordmenn på ferie er livsnytere.

- De ønsker seg det lille ekstra og koser seg på tur, sier Holtskog.

Hotellet tilbyr derfor fullpensjon med treretters middag. De graver sin egen ørret, koker kraft til sauser, serverer lokal akevitt og biodynamisk vin.

- Når du er her midt på høyfjellet får du oppleve den norske fjellheimen på alle kanter.

Reiselivsbransjen er hardt truffet av koronakrisen

I samarbeid med Virke har DNB invitert landets reiselivsbedrifter til å være med på kampanjen «Neste sommer». 

- Koronakrisen har redusert inntektsgrunnlaget for mange selskaper i mange ulike bransjer. Blant dem som er hardest truffet, er reiselivsbransjen. Gjennom denne kampanjen bidrar vi til å gi en «boost» til mange aktører som nå har det ekstremt tøft. Ringvirkningene er også store. Mange arbeidstakere og underleverandører er avhengig av aktivitet i reiselivsnæringen, sier DNBs konsernsjef Kjerstin R. Braathen.

Vil gi bedrifter drahjelp

Virke, som er handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, håper kampanjen vil bidra til at folk blir inspirert til å booke flere pakketurer, hotellovernattinger, opplevelser og aktiviteter i eget land denne sommeren.

- Initiativet fra DNB er fantastisk, og vi er glade for at DNB samarbeider med reiselivsnæringen. Næringen sysselsetter over 170.000 mennesker, og dette vil gi virksomheter landet over drahjelp inn mot de viktige sommermånedene, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Reiselivsnæringen opplever sterk nedgang

96 prosent av norske reiselivsbedrifter opplever sterk nedgang i etterspørsel. Av disse har 24 prosent vært nødt til å stenge. Hele 81 prosent av Virkes reiselivsmedlemmer har permittert ansatte, og 29 prosent vurderer å permittere ansatte. Det viser tall fra Virkes medlemsundersøkelse (14. og 15. april).  

- Vi håper også politikerne nå ser verdien av reiselivsnæringen. Vi etterlyser tiltak som kan få folk raskt tilbake i jobb, og tiltak som treffer hele reiselivet. De som ikke har fått hjelp gjennom eksisterende krisepakker, kan ikke overlates til seg selv. De trenger hjelp nå, understreker Horneland Kristensen.

Og legger til:

- Det gjelder blant annet reisearrangørene, sesongbedriftene, og ikke-skattepliktige virksomheter, som for eksempel akvariene våre.  

Gjennom denne kampanjen bidrar vi til å gi en «boost» til mange aktører som nå har det ekstremt tøft
Kjerstin R. Braathen

Viktig å få økonomien i gang igjen

Braathen er opptatt av at etter hvert som de første rundene med skadebegrensende tiltakspakker fra myndighetene er iverksatt, handler det framover om å få økonomien i gang igjen.

- Vi er nødt til å ha med oss de sunne og levedyktige selskapene også etter koronasituasjonen har dempet seg, avslutter Braathen.

DELER UT 10 MILLIONER KRONER: - Vi bidrar til å gi en «boost» til mange aktører som nå har det ekstremt tøft, sier Kjerstin R. Braathen. Foto: DNB
Kampanjen Neste sommer
  • Norsk reiseliv sysselsetter rundt 170.000 mennesker, som gir oss fantastiske opplevelser og skaper store ringvirkninger Norge rundt.​
  • Men skal de også finnes her neste sommer, så må folk bestille og betale norgesferien sin nå.​
  • Derfor setter DNB i gang en storstilt kampanje for norsk reiseliv og gir bort 10 millioner kroner i reisesjekker til DNBs kunder – som de skal få bruke hos norske reiselivsbedrifter.

Vilkår: Se fullstendige vilkår på Neste sommer.

Merk: DNB forholder seg til Folkehelseinsituttets informasjon og råd om koronaviruset, og følger deres reiseanbefalinger.