Neste sommer

- Nå ser det veldig lovende ut

Smarte grep åpnet opp et nytt marked for hotellsjef Tor Gunnar Solvang på Utstein Kloster Hotell.

LOVENDE SOMMER: - DNBs «Neste Sommer»-kampanje har vært kjempebra for vår del, sier Tor Gunnar Solvang, hotellsjef på Utstein Kloster Hotell. Foto: Utstein Kloster Hotell
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 20. mai. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Hotellet ligger 20 minutters kjøring nord for Stavanger, og drifter både et moderne hotell og middelalderklosteret Utstein Kloster.

- Det sies at Cecilie går igjen på klosteret, forteller hotellsjef Tor Gunnar Solvang på Utstein Kloster Hotell.

GJENFERD: - Mange hevder å ha sett Cecilie i hvit nattkjole her på Utstein Kloster, sier hotellsjef Tor Gunnar Solvang. Foto: Ellen Dokk Holm

Gjenferdet er Cecilie Catharina Garman, som bodde på klosteret fram til sin død i barselseng i 1759.

- Mange hevder å ha sett Cecilie i hvit nattkjole her på Utstein Kloster. Noen vil absolutt bo på det rommet, mens andre nekter å bo der, forteller Solvang.

Helt surrealistisk

Hotellet lever av bestillinger langt fram i tid, og Solvang forteller at alle bestillinger forsvant i løpet av et par timer den 12. mars.

- Da dette smalt var det helt surrealistisk. Samtidig var vi heldige for veldig mange ville utsette sine arrangementer til senere. Men når det kan bli noe av er jo fremdeles veldig usikkert, sier Solvang.

Nå detter det inn med bookinger. Det er utrolig kjekt
Tor Gunnar Solvang

Hotellet permitterte alle sine fast ansatte med en gang, men den siste uken har ledergruppen så vidt kommet tilbake på jobb.

- I denne perioden er det bare jeg som har vært her på jobb, sier Solvang. 

UTSTEIN KLOSTER HOTELL: Hotellet ligger rett nord for Stavanger, og drifter både et moderne hotell og middelalderklosteret Utstein Kloster. Foto: Utstein Kloster Hotell

- Nå detter det inn med bookinger

DNB ønsker å hjelpe norske reiselivsbedrifter gjennom krisen og har laget nettsiden Neste Sommer hvor bedriftene kan presentere seg for nordmenn som vil oppleve en norsk sommer. DNB deler ut tusenvis av reisegavekort på 1.000 kroner til dem som bestiller via nettsiden.

- DNBs «Neste Sommer»-kampanje har vært kjempebra for vår del. Nå detter det inn med bookinger hver eneste dag. Det er utrolig kjekt, dette hadde vi ikke fått til selv, sier Solvang.

Det er særlig voksne par som vil besøke oss
Tor Gunnar Solvang

- Folk vil kose seg

Solvang forteller at de har lagt ut pakker med middag og hotellopphold på nettsiden.

- Det har slått veldig godt an, og det er særlig voksne par som vil besøke oss. Det er kjempegøy og et nytt marked for oss, sier Solvang.

Hotellsjefen mener at rom med havutsikt, gratis parkering, naturskjønt område, kort vei til Stavanger, Utstein kloster og god mat og drikke, slår an.

- Folk vil rett og slett kose seg og ha en god opplevelse, sier han.

Utstein kloster

Utstein kloster er en viktig merkevare for hotellet, og det er det eneste bevarte middelalderkloster i Norge. Hotellet drifter klosteret og arrangerer bryllup, konfirmasjoner, dåp, store middager, overnattinger, kurs, konferanser og konserter.

- Klosteret er eksotisk og ekte. Det er viktig å ha noe som ingen andre har, ingen kan konkurrere med helt unike arrangementer på selve klosteret, sier en stolt hotellsjef.

VIKTIG MERKEVARE: - Klosteret er eksotisk og ekte, sier Tor Gunnar Solvang. Foto: Ellen Dokk Holm

Klosteret åpner 21. juni, og vil være åpent hver dag hele sommeren.

- Det er et kloster med 1000 års fantastisk historie. Før klosteret ble bygget sto kongsgården til Harald Hårfagre på grunnen, og da var vågen her full av vikingskip.

MUNKEMIDDAG: Utstein Klosterhotell arrangerer blant annet munkemiddager på klosteret. Foto: Utstein Kloster Hotell

Base for utflukter

Solvang jobber for å fylle opp hotellet til sommeren.

- Vi prøver å lage hotellet til en base for dagsutflukter. Klarer vi å friste med gode forslag til fine aktiviteter, bor gjestene både to og tre netter, sier hotellsjefen.

Hotellet markedsfører seg derfor som et sted ikke langt fra øya Fjøløy med fyr og fort, fotturer i Ryfylke, Prekestolen, Flo og Fjære, Jærstrendene, og at det bare er 20 minutter med bil til Stavanger sentrum.

- Folk er higne etter opplevelser. Ferie er å oppleve noe annet, og her kan du bo på bryggekanten med fantastisk natur i alle retninger. 

OPPLEVELSER: - Vi prøver å lage hotellet til en base for dagsutflukter, sier hotellsjef Tor Gunnar Solvang.. Foto: Utstein Kloster Hotell

Viktig arbeidsplass

Hotellet er en viktig arbeidsplass for mange i lokalmiljøet. I tillegg er det mange ungdommer og studenter ved hotellhøyskolen i Stavanger som har deltidsjobb på hotellet.

- Mange har sin første arbeidsplass hos oss som rengjører, servitør eller i oppvasken. Totalt er vi 40 personer på i løpet av en normal måned, og vi håper på en aktiv sommer, sier hotellsjefen.

Godt fornøyde

Solvang forteller at de har hatt flere måneder uten omsetning, i tillegg til koronakrisen har nemlig hele hotellet blitt pusset opp.

- Vi har hele tiden hatt god dialog med banken vår, DNB, som har vist en god forståelse for vår situasjon. Uten en bank som skjønner hvordan en krise påvirker en bedrift som dette, hadde det ikke gått, sier Solvang.

KREVENDE: - I tillegg til koronakrisen har hele hotellet blitt pusset opp. Foto: Utstein Kloster Hotell

DNBs kundeansvarlig, Børge Furuhaug, tipset hotellet om kampanjen, og forteller at det har vært viktig med tett dialog de siste månedene.

- Her er det masse muligheter for å få fine opplevelser, og nå jeg tror mange vil ha kortreiste ferier. Innenfor noen få kilometer har du alt. Masse frisk natur og spennende historie og fantastiske solnedganger. Hotellet har dessuten 100 båtplasser innaskjærs, sier Furuhaug.

FINE OPPLEVELSER: - Nå jeg tror mange vil ha kortreiste ferier, sier Børge Furuhaug, kundeansvarlig i DNB for Utstein Kloster Hotell. Foto: Børge Furuhaug

Ser optimistisk på sommeren

Terje Fanebust, som er regionbanksjef i DNB, forteller at mange reiselivsselskaper er sterkt rammet av koronakrisen. Samtidig ser han optimistisk på sommeren.

- Jeg tror folk ikke vil være redd for å bo på hotell, og de unike hotellene tror jeg vil overleve. Det er alltid folk som skal gifte seg, konfirmeres eller feires. Og, så tror jeg at bedrifter vil ha behov for å møtes etter mer enn to måneder på Teams. Nå er det utrolig viktig at folk støtter opp om hotellene og reiselivsoperatørene, sier Fanebust. 

STØTT REISELIVET: - Nå er det utrolig viktig at folk støtter opp om hotellene og reiselivsoperatørene, sier Terje Fanebust. Foto: DNB

Helikopterperspektiv

Banksjefens råd til bedriftene er at de setter seg godt inn i de ulike virkemiddelpakkene, og holder kostandene på et minimumsnivå, og er kreative.

- Prøv å tenke nytt. Kanskje kan man inngå utradisjonelle samarbeid med for eksempel lokalprodusenter av mat og opplevelser, spør Fanebust.

FANTASTISK NATUR PÅ ALLE KANTER: Kommer du nordfra kan du ta ferge over Boknafjorden på vei til Utstein Kloster Hotell. Foto: Ellen Dokk Holm