Koronakrisen:
The Juicery gikk fra total omsetningssvikt til å ha sine beste dager noensinne i lavsesong midt i koronakrisen.
- For oss pleier mars måned å være starten på høysesongen, hvor flere unner seg sunn og god mat ute i solen. Men vi merket tidlig at koronavirus og karantene kom til å sette en kraftig demper for dette, og kastet oss derfor rundt og mobiliserte alle de ansatte til å jobbe enda hardere for å komme med løsninger.
Det er medgründer Abbas Fazal i juicebarene The Juicery som forteller dette til DNB Nyheter.
Løsningen ble The Juicery At Home. En idé som ble klekket ut søndag 15. mars og som det tok to dager å få ut i livet. Abbas forteller om intense 16–17 timers arbeidsdager som har satt hele organisasjonskulturen på hodet.
- At vi på knappe to dager fikk The Juicery At Home fra idé til virkelighet, har vært en stor motivasjon for teamet, og vi håper det også kan være inspirerende for andre. Etterspørselen var over alle forventninger og nå omsetter vi i appen for mer enn vi gjorde før koronakrisen, og sitter igjen med en ny og vellykket hjemleveringstjeneste.
Vi kaller oss selv en gjeng med krigere!
Abbas sier det er lettere å tilpasse seg, delegere ansvar og lansere nye tjenester og produkter kjapt, når man er et oppstartsselskap.
- Følelsen av samhold på arbeidsplassen har utvilsomt nådd nye høyder. Til tross for mye press og til dels frustrasjon har mestringsfølelsen til syvende og sist overvunnet. Vi befinner oss i en enorm, brå læringskurve og har utviklet oss enormt som team den siste uken. Vi kaller oss selv en gjeng med krigere!
Medgründer Fazal sier at selv om de er stolte av omsetningsrekord og at de har skapt et nytt konsept på få dager, så er de fremdeles avhengige av andre ting – og folk – for å overleve.
- Vi vil takke gårdseier på Grunerløkka som har vært utrolig behjelpelig og gitt oss en god avtale i en ellers vanskelig tid.
Abbas Fazal sier at det sosiale fellesskapet og samholdet som har kommet ut av denne grusomme situasjonen, er ubeskrivelig.
- Først og fremst ble jeg rørt og forundret over hjelpsomheten til venner, kunder, interessenter og samfunnet generelt. Alle har stilt opp og strekt ut en hånd, og våre ansatte har levert over alle forventninger. Samarbeidspartnere, leverandører og våre dyktige ambassadører har stilt opp og hjulpet oss grenseløst. Det setter vi uendelig stor pris på.
På den andre siden er gründeren overrasket over at mange bedrifter har forholdt seg passive i denne situasjonen.
- Det tok plutselig veldig lang tid før folk agerte. Mange syntes det var vanskelig å vite hva som ble riktig eller galt å gjøre i denne ekstraordinære situasjonen. Å ta grep er bedre enn å ikke ta grep, det har alltid vært min mentalitet.
Fazal sier han sover om nettene – av og til.
- Noen netter sover jeg bra, andre netter sover jeg dårlig. Nattesøvnen min preges av hvordan The Juicery klarte seg den dagen. Det er vel og merke en del av gründer-pakken og et valg jeg selv har tatt. Man lever for bedriften sin og jeg tror rett og slett man må være litt smågæren for å drive med det jeg driver med!