NorCod forer fisken fra en andreetasje i gågata i Trondheim – og selger den til gourmetrestauranter verden over.
– Den norske skreien leveres bare to-tre måneder på våren, men oppdrettstorsken vår er fast innslag i supermarkeder og på restaurantmenyer året rundt, sier Christian Riber, administrerende direktør i NorCod.
Torskeoppdrett har utviklet seg enormt de siste årene
NorCod ble etablert i 2018 og har seks oppdrettsanlegg i sjøen.
- Vi har tre anlegg på Frøya ved Skogsøya, Pålskjæra og Jamnungen, ett i Frosvika i Meløy kommune i Nordland, samt et anlegg i Forså på Rolla i Troms. Hovedkontoret ligger i Trondheim by.
– Torskeoppdrett har utviklet seg enormt de siste årene, og nå kan vi levere torsk i stor skala for å imøtekomme etterspørselen, sier Riber.
Riber forteller at torskekvotene er under et veldig stor press og oppdrettstorsk kan være et tillegg slik at villtorsken ikke belastes for mye.
– Vi har en grønn tankegang, og bruker ingen antibiotika i produksjonen. Torsken er også markfri og lusefri, sier han.
Mesteparten av oppdrettstorsken selges til kunder i Spania og andre land i Syd-Europa.
– Vi selger til Michelin-restauranter og supermarkeder, og inngår lange kontrakter på 10-12 måneder. Vi bruker ikke spotkontrakter, forteller gründeren.
Spørsmålet er hvor stort kan dette bli?
– Kundene elsker torsken vår. Den har høy kvalitet og produktet er veldig stabilt på kvaliteten.
Riber forteller at de også ser på sushi- og sashimi-markedet.
– Vi kan betjene Japan og Kina innen fem dager. Vi er optimistiske om torskeoppdrett, og spørsmålet er hvor stort kan dette bli?
NorCod bruker vanlige åpne merder i sjøen og fôret til torsken har høyt marint innhold og er pellets som løses opp i sjøen.
– Fisken fores fra gågata i Trondheim. Vi sitter to etasjer over en optiker og forer torsken, sier Riber.
Etter 18-20 måneder veier fisken 4,5 kilo og tas inn for salg
Torsken settes ut i merdene når de er 100-150 gram store.
- Etter 18-20 måneder veier fisken 4,5 kilo og tas inn for salg.
NorCod har valgt DNB som deres bank.
– Vi har DNB som bank, og de har vært til stor hjelp for oss. Det at DNB er verdens største sjømatbank var et poeng da vi valgte bank, sier Riber.
Det skjer mye spennende innen akvakultur
Anders Aune er kundeansvarlig for NorCod i DNB.
– Det skjer mye spennende innen akvakultur, og også utenfor lakseoppdrett. Industrialiseringen og den enorme kunnskapen i laksenæringen gjør det enklere å satse innenfor andre arter nå, slik som torskeoppdrett, sammenlignet med bare for 10-15 år siden, sier Aune.
NorCod benytter moderne teknologi
Rigmor Bråthen, som er divisjonsdirektør for DNBs bedriftsmarked i Trøndelag, synes akvakultur med torsk er en interessant næring.
– NorCod har kommet langt på noen få år, og benytter moderne teknologi slik at selskapet kan sitte midt i Trondheim sentrum og fore og kontrollere forholdene i mærene, sier hun.