Oppdrettstorsken kan være et tillegg til villtorsken

NorCod forer fisken fra en andreetasje i gågata i Trondheim – og selger den til gourmetrestauranter verden over.

OPPDRETTSTORSK: – Oppdrettstorsken vår er fast innslag i supermarkeder og på restaurantmenyer året rundt, sier Christian Riber i NorCod. Foto: NorCod
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 01. des 2022
Artikkelen er flere år gammel

– Den norske skreien leveres bare to-tre måneder på våren, men oppdrettstorsken vår er fast innslag i supermarkeder og på restaurantmenyer året rundt, sier Christian Riber, administrerende direktør i NorCod.

Torskeoppdrett har utviklet seg enormt de siste årene
Christian Riber

NorCod ble etablert i 2018 og har seks oppdrettsanlegg i sjøen.

- Vi har tre anlegg på Frøya ved Skogsøya, Pålskjæra og Jamnungen, ett i Frosvika i Meløy kommune i Nordland, samt et anlegg i Forså på Rolla i Troms. Hovedkontoret ligger i Trondheim by.

– Torskeoppdrett har utviklet seg enormt de siste årene, og nå kan vi levere torsk i stor skala for å imøtekomme etterspørselen, sier Riber.

NORCODS OPPDRETTSANLEGG: NorCod ble etablert i 2018 og har seks oppdrettsanlegg i sjøen. Foto: NorCod

Fri for mark og lus

Riber forteller at torskekvotene er under et veldig stor press og oppdrettstorsk kan være et tillegg slik at villtorsken ikke belastes for mye.

– Vi har en grønn tankegang, og bruker ingen antibiotika i produksjonen. Torsken er også markfri og lusefri, sier han.

GRØNN TANKEGANG: - Vi bruker ingen antibiotika i produksjonen. Torsken er markfri og lusefri, sier Christian Riber. Bildet viser ansatte i NorCod. Foto: NorCod

Michelin-restauranter og supermarkeder

Mesteparten av oppdrettstorsken selges til kunder i Spania og andre land i Syd-Europa.

– Vi selger til Michelin-restauranter og supermarkeder, og inngår lange kontrakter på 10-12 måneder. Vi bruker ikke spotkontrakter, forteller gründeren.

Spørsmålet er hvor stort kan dette bli?
Christian Riber

– Kundene elsker torsken vår. Den har høy kvalitet og produktet er veldig stabilt på kvaliteten.

Riber forteller at de også ser på sushi- og sashimi-markedet.

– Vi kan betjene Japan og Kina innen fem dager. Vi er optimistiske om torskeoppdrett, og spørsmålet er hvor stort kan dette bli?

MICHELIN-RESTAURANTER: - Vi selger til Michelin-restauranter og supermarkeder, og inngår lange kontrakter på 10-12 måneder, sier Christian Riber. Foto: NorCod

Fores fra gågata i Trondheim

NorCod bruker vanlige åpne merder i sjøen og fôret til torsken har høyt marint innhold og er pellets som løses opp i sjøen.

– Fisken fores fra gågata i Trondheim. Vi sitter to etasjer over en optiker og forer torsken, sier Riber.

Etter 18-20 måneder veier fisken 4,5 kilo og tas inn for salg
Christian Riber

Torsken settes ut i merdene når de er 100-150 gram store.

- Etter 18-20 måneder veier fisken 4,5 kilo og tas inn for salg.

- Mye spennende innen akvakultur

NorCod har valgt DNB som deres bank.

– Vi har DNB som bank, og de har vært til stor hjelp for oss. Det at DNB er verdens største sjømatbank var et poeng da vi valgte bank, sier Riber.

Det skjer mye spennende innen akvakultur
Anders Aune

Anders Aune er kundeansvarlig for NorCod i DNB.

– Det skjer mye spennende innen akvakultur, og også utenfor lakseoppdrett. Industrialiseringen og den enorme kunnskapen i laksenæringen gjør det enklere å satse innenfor andre arter nå, slik som torskeoppdrett, sammenlignet med bare for 10-15 år siden, sier Aune.

NorCod benytter moderne teknologi
Rigmor Bråthen

Rigmor Bråthen, som er divisjonsdirektør for DNBs bedriftsmarked i Trøndelag, synes akvakultur med torsk er en interessant næring.

– NorCod har kommet langt på noen få år, og benytter moderne teknologi slik at selskapet kan sitte midt i Trondheim sentrum og fore og kontrollere forholdene i mærene, sier hun.

INTERESSANT LÆRING: - NorCod har kommet langt på noen få år, og benytter moderne teknologi, sier Rigmor Bråthen i DNB. Foto: Therese I. Klungervik