Playlot treffer blink med Pokémon-kort

Helena og samboeren driver Playlot AS, en butikk som spesialiserer seg på salg av Pokémon-kort og tilbehør.

POPULÆRE SAMLERKORT: – Samlerhobbyen er en lidenskap folk har og som vi støtter helhjertet opp om, sier Helena i Playlot. Foto: Andy Minh Quan Do
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 23. mai 2025
Artikkelen er flere år gammel

Og med hjelp fra DNB Regnskap har de kontinuerlig oversikt og kontroll over økonomien til selskapet. 

Helena, som bor i Arna utenfor Bergen, har samlet på Pokémon-kort siden hun var seks år gammel. Nå, 36 år gammel, har hennes samlerglede utviklet seg til en virksomhet i et stadig voksende norsk marked for samlekort. 

Helena sier det passer for folk i alle aldre å samle på Pokémon-kort.

– Merkevaren står seg utrolig godt over tid! For oss som har vokst opp med Pokémon i TV-serier, på ulike spillkonsoller og som kort, er nostalgien en herlig og sterk kraft. 

Hun sier kortene vil være selve symbolet på barndomsgleden med Pokémon, nå  med en stor sentimentalverdi, men også faktisk økonomisk verdi. Stor verdi, viser det seg.  

AVTALE: Playlot er en av relativt få forhandlere i Norge som har en avtale direkte med den eneste lisensierte distributøren, The Pokémon Company. Foto: Andy Minh Quan Do

Skjulte skatter på loftet

– Mange blir overrasket når de hører hvor mye enkelte kort kan være verdt, forteller Helena.

For her kan man bokstavelig talt finne skjulte skatter på loftet.

– Det er mange som kontakter oss for å få kortene sine verdivurdert, og for rådføring rundt egne eldre samlinger. Vi har hjulpet titalls kunder med å realisere enorme verdier i det som kalles «high end»-kort med betydelig verdi via vårt internasjonale nettverk.

FAVORITT: – Min favoritt er Leafeon fra Eevee-utviklingen, forteller Helena. Foto: Andy Minh Quan Do

Fikser regnskapet fra lommen

DNB har spilt en viktig rolle i oppstartsfasen av Playlot, forteller Helena, og vil gjerne trekke fram bedriftsrådgiveren i banken.

– Herman Siverts er en fantastisk kunderådgiver for oss. Han er virkelig påskrudd, og har hjulpet oss med alle spørsmål vi har hatt. Herman svarer raskt på e-post, så det samarbeidet setter vi veldig pris på.

Helena roser også plusspakken til DNB Regnskap for å være brukervennlig og tilgjengelig, et produkt hun satte seg raskt inn i. 

– Jeg opplever DNB Regnskap som lettvint, det er veldig greit at du kan ha appen på mobilen, og styre ting fra lommen hvis man vil. Vi er mye på farten og er avhengig av løsninger som er tilpasset vår hverdag, ikke motsatt. DNB har også forståelige hjelpevideoer man kan se på hvis man lurer på noe.

Helena sier at hun lærer ting fort fordi DNB Regnskap har vært enkelt å forstå og sette seg inn i.

LITT AV VARELAGERET: DNB Regnskap hjelper dem å styre butikken fra lomma. Foto: Andy Minh Quan Do

Samlekort med store verdier

De mest sjeldne Pokémon-kortene er verdt store summer. Virkelig store summer, helt opp i millionkronersklassen. Med slike verdier på enkeltkort er det derfor mange som kjøper kort som investeringsobjekter, også av nyere utgivelser. 

– Ja, enkelte kort gir uten tvil god avkastning. Hvis man er virkelig heldig og får tak i de mest verdifulle og ettertraktede kortene fra utgivelser bare noen få år tilbake, kan en pakke med kort til et par hundre kroner bli verdt titalls tusen kroner på et øyeblikk.

Hun forklarer at Pokémon-kort er som andre investeringer – man må lese seg opp. Snakk med folk som har greie på det, som oss, påpeker hun, hvor man kan få gode tips og råd for å gjøre en god investering.

TILBEHØR: Playlot selger ikke bare Pokémon-kort, men også tilbehør – som denne Pokémon-plush-figuren Teddiursa Squishmallow. Foto: Andy Minh Quan Do

Kamp om kortene

Og når det lanseres nye kort, er det kamp blant kundene om å sikre seg flest mulig eksemplarer. Men selv om det er en heftig hype rundt kortene om dagen, er Playlot klar på at det vil komme tider med lavere etterspørsel og mer «normale» tilstander. Dette går i sykluser, som mye annet, forklarer Helena. 

– Vi ser på oss selv som et friskt pust i et etablert marked og miljø, sier Helena. Vi har klare ambisjoner og store planer for fremtiden. Kundene våre skal alltid være i fokus, og vi lar dem til og med ta direkte del i utviklingen av Playlot.

Helena sier at hennes egen samlerinteresse er mye av drivkraften bak Playlot, men det som virkelig driver dem, er tilbakemeldingene de får fra kundene sine.

– Vi får høre utrolig mye fine ting, og vi har fått en enorm god respons fra dem – dét er givende!

PASSER FOR ALLE: – Jeg tror det er ganske stort miljø i Norge, selv om det ikke er så synlig, sier Helena. Foto: Andy Minh Quan Do

DNB kom best ut

Helena forteller at de har DNBs holdingpakke inkludert årsavslutning «til en veldig god pris». Det betyr at de kan veksle mellom holdingselskapet og Playlot i ett og samme program, noe som gjør det veldig lettvint for samboerparet.

– Man vurderte jo løsninger opp mot hverandre når man skal velge en sånn totalpakke, og da kom DNB absolutt best ut på pris. Og Herman som kontaktperson utgjorde en forskjell.

Før hun ble kunde, forteller Helena at hun hadde inntrykk av at mange hadde litt negative assosiasjoner med DNB. Hun var bekymret for at bankens størrelse skulle gi dem en følelse av at de som bedriftskunder kun var på et samlebånd.

– Men vår erfaring med DNB har motbevist alt. Vi har fått en god personlig relasjon, rask oppfølging og en svært brukervennlig tjeneste. 

SUKSESS: – Vi er kommet for å bli, og er her for å skape og dele samlergleden med våre fantastiske kunder, sier Helena. Foto: Andy Minh Quan Do

Store ambisjoner for fremtiden

Helena sier Playlot er i ferd med å bli en betydelig aktør i det norske markedet, gjennom både hype-tider og roligere tider.

– Vi er kommet for å bli, og er her for å skape og dele samlergleden med våre fantastiske kunder. Vi har mange spennende nyheter og konsepter vi skal lansere fremover!