The Explorer bygger Norge etter oljen

- Hele Norge er et stort testsenter på grønn teknologi

The Explorer er en markedsplass som myndighetene står bak med ønske om å synliggjøre norsk teknologi til et internasjonalt marked.

STÅR FORAN VOLDSOM VEKST: - Det grønne skiftet er her allerede. Vi går mot et null-utslippsamfunn, sier Øyvind Bakke i Fjord Maritime Foto: Fjord Maritime AS
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 11. mar 2021
Artikkelen er flere år gammel

- Det er bare kjempegøy, sier Øyvind Bakke, salgs- og markedsansvarlig i Fjord Maritime. Selskapet har hatt en god start, og står nå foran en voldsom vekst – ikke minst takket være The Explorer (mer om det straks). 

Siden 2016 har Bakke og kollegaene i Fjord Maritime utviklet et energistyring- og lagringssystem som har fått navnet Fjord Hybrid. Samtidig utviklet de en digital plattform, som heter Fjord Control. Systemene brukes av oppdrettsanlegg på fôrflåter, enten i kombinasjon med landstrøm eller ved å optimalisere energiproduksjonen med aggregat.   

- Det grønne skiftet er her allerede. Vi går mot et null-utslippssamfunn, det skjer nå og det er veldig motiverende. Hele Norge er et stort testsenter for grønn teknologi, og det må vi klare å eksportere i store volum, sier en entusiastisk Bakke.

Via markedsplassen The Explorer har Fjord Maritime kommet i kontakt med oppdrettsselskaper i Skottland, Canada og Chile.

- Så langt har vi solgt vårt system til norske oppdrettere, men vi har fått en del henvendelser via The Explorer, og nå bygger vi relasjonene videre. The Explorer er et viktig utstillingsvindu for grønn teknologi, sier Bakke.

100.000 besøk i måneden

- The Explorer skal være et utstillingsvindu for norske bedrifter og vise fram grønn teknologi for verden. Internasjonale bedrifter tar direkte kontakt med norske bedrifter de finner interessante, sier Helene Friis, ansvarlig for The Explorer-satsingen i Innovasjon Norge.

Da The Explorer startet opp i 2018 var det 40 grønne løsninger. Nå på slutten av 2020 er det 400 grønne løsninger som vises fram på plattformen.

- Vi har 100.000 besøk på nettsiden i måneden, og etter at vi lanserte en kinesisk versjon i høst kommer halvparten av trafikken fra Kina. Kina og mange andre land står foran et enormt grønt skifte der for eksempel kullenergi erstattes med fornybar energi.

ENERGI- OG LAGRINGSSYSTEM: Fjord Maritime har utviklet systemer som brukes av oppdrettsanlegg på fôrflåter. Foto: Fjord Maritime AS
The Explorer

Offisiell markedsplass for grønn teknologi fra Norge. The Explorer gir direkte tilgang til Norges fremste leverandører av grønne løsninger. Internasjonale brukere av The Explorer kan fritt kontakte selskaper og utforske forretningsmuligheter sammen. Det er Innovasjon Norge og samarbeidspartnere som står bak The Explorer.

Pionerer

Friis forteller at norsk teknologi står sterkt internasjonalt.

- Vi blir sett på som pionerer innen bærekraftige løsninger. Nå bygger vi posisjonen til Norge etter oljen, med eksport av grønn teknologi, sier Friis.

Alt fra CO2-fangst til å gjøre om eggeskall til materiale for medisinsk plaster
Helene Friis

Hun er imponert over selskapene som er på plattformen.

- Det er mange spennende teknologiske løsninger, og vi har fått servert den ene innovasjonen etter den andre. Alt fra CO₂-fangst til å gjøre om eggeskall til materiale for medisinsk plaster.

Innovasjon Norge og The Explorer-prosjektet ønsker at enda flere norske bedrifter blir oppmerksomme på at plattformen eksisterer.

- The Explorer er en markedsplass som myndighetene står bak med ønske å synliggjøre norsk teknologi til et internasjonalt marked.

Støtter The Explorer

Konserndirektør i DNB, Harald Serck-Hanssen forteller at DNB støtter og samarbeider med Innovasjon Norge rundt initiativet.

- The Explorer er en fremragende mulighet for norske bedrifter innen «Green Tech» til å markedsføre seg og sine fremtidsorienterte løsninger for omverdenen. På The Explorer finner vi mange gode eksempler på selskaper innen Ocean, Energi, Helse og Smart Cities – bransjer og domener der vi tror Norge har et konkurransefortrinn, og der vi vil se mange nyvinninger i tiden som kommer. Vi håper at flere selskaper vil markedsføre seg på nettsiden, sier Serck-Hanssen.

MARKEDSMULIGHET: - The Explorer er en fremragende mulighet for norske bedrifter innen «Green Tech» til å markedsføre seg, sier Harald Serck-Hanssen. Foto: Stig B. Fiksdal
Fakta om The Explorer
  • The Explorer er en markedsplass som kobler utenlandske bedrifter med norske leverandører av grønne løsninger.
  • 400 norske løsninger er i dag publisert på The Explorer, og flere publiseres jevnlig.
  • The Explorer inneholder også historier om Norge og norsk næringsliv som brukes av det offisielle Norge i utlandet, overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper.
  • Alle norske bedrifter med grønne løsninger kan registrere seg i The Explorer. De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn, og at løsningen bidrar til å løse minst ett bærekraftsmål. Det koster ingenting å registrere løsninger.
  • En redaksjon kvalitetssikrer alle løsninger før de publiseres på The Explorer.
  • Innovasjon Norge leder eksportsatsingen. Konsept, utforming samt kriterier for innhold og bedriftsdeltakelse er utformet i dialog med næringslivet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet. I tillegg har The Explorer nært samarbeid med Global Opportunity Explorer, UN Global Compact og den danske State of Green.
  • The Explorers strategiske råd består av representanter fra Equinor, Yara, Statkraft, DNB, DNV GL, NHO, LO, Abelia, Norge 203040, Norges sjømatråd, Virke, Norges Rederiforbund, Miljødirektoratet, Finans Norge, GCE Blue Maritime Cluster, Fostech AS, Grieg Group, X Four-10, Zero, Klima- og miljødepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, og Innovasjon Norge.