DNB NXT
Suksessgründer Martin Schütt mener du må stille dumme spørsmål for å lykkes – og at alt ikke må være digitalt.
Martin Schütt i Askeladden & Co har siden 2016 vært med på å bygge gründereventyr som Cutters, Dr. Dropin, Squeeze, Verd Begravelse, Olio og sist ut tannhelsekjeden Blid.
- Vi har lyktes fordi vi har utfordret det etablerte med nye konsepter, sa Schütt i sitt innlegg på gründer- og investor-konferansen DNB NXT.
Schütt mener mange gründere tror at suksess henger sammen med disse faktorene:
Schütt mener alle disse tre er myter. Myter som gründere må slutte å tro på.
Schütt er ikke enig at alle nyskapinger må være digitale.
- Enn så lenge handles kun fem prosent (2019-tall) av alt forbruk, eksklusivt dagligvarer, bil og bolig, via netthandel, sier han.
For oss var det helt åpenbart å gå inn i den fysiske verden
Gründeren mener netthandelen kommer til å vokse, samtidig som mange mennesker fremdeles vil handle i den fysiske verden. Han forteller at i legetjenesten Dr. Dropin, der tjenestene tilbys til fast pris og med kort ventetid, har de pakket inn kundereisen i digitale hjelpemidler, men tilbyr en fysisk tjeneste.
- Bakgrunnen for å etablere Dr. Dropin var at fastlegeordningen var treg, og for oss var det helt åpenbart å gå inn i den fysiske verden. Vi fant en bra løsning med støtte fra det digitale – en app der du kan bestille legetime eller chatte med lege.
Det handler det om å stille de dumme og idiotiske spørsmålene
Gründeren forteller at det er vanlig å tenke at en gründer må ha industrikompetanse for å lykkes.
- Vårt perspektiv er å tenke utenfor de etablerte sannheter. Av alle våre daglige ledere har kun én person bransjeerfaring. For å lykkes handler det om å stille de dumme og idiotiske spørsmålene som er fantastisk verdifulle, sier Schütt.
Schütt mener for mange gründere klager på at de norske rammebetingelsene er for dårlige, slik som obligasjonsordninger, skatter og tilskudd.
- Rene oppfinnelser har høy risiko, og mange lykkes dårlig. Årsaken til dette kan være så enkel som at de finner opp noe nytt som ingen vil ha, eller at de ikke greier å selge til en god nok pris slik at det blir lønnsomt å drive, sier gründeren.
Vi løper en helt annen risiko enn det mange andre startsups gjør
Da Askeladden bygget massasje-tilbudet Squeeze ønsket de å tilby en bra tjeneste til fast pris med abonnement.
- Vi får høre at det er så oppfinnsomt det vi har gjort med Squeeze, men det er ikke så nytt. Vi har bare satt sammen gode enkeltelementer som har vært der i alle år. Vi løper en helt annen risiko enn det mange andre startups gjør som starter noe helt fra «scratch».
Roger Antonesen, som er banksjef for små og mellomstore bedriftskunder i DNB, mener at norske bedrifter må inkludere innovasjon som en viktig del driften for å lykkes.
- Bedriftene må tiltrekke seg rett kompetanse, og det er en av de største barrierene vekstselskaper har. I tillegg må de tiltrekke seg investorer og et styre med kompetanse.
Bedriftene må tiltrekke seg rett kompetanse
Han mener at innovasjonsarbeidet må profesjonaliseres og settes i system.
- Innovasjon som del av fremtidens forretningsmodeller må være en viktig drivkraft når næringslivet skal omstilles, sier han.