Koronanedstengningen:

Slik kan Vipps redde bedriften din

Er din bedrift rammet av restriksjonene? Tenk alternativt på betaling og levering, og husk å informere kundene.

HEGDEHAUGENS JERNVAREHANDEL: Eiere og drivere, Pål Reinung t.v og Nina Reinung t.h, måtte tenke nytt da nye restriksjoner kom. Foto: Ingri Valen Egeland
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 27. jan 2021
Artikkelen er flere år gammel

Mange butikker har de siste dagene måtte holde stengt, grunnet strengere koronatiltak. Da gjelder det å finne nye løsninger som gjør at man kan beholde kundene. 

Sjekk ut Vipps´ koronaråd for bedrifter. 

Enkle og digitale betalingsløsninger

- Veldig mange bedrifter som er rammet av tiltak har raskt tenkt nytt for å holde hjulene i gang, og vi i Vipps er generelt skikkelig imponert over omstillingskraften de har vist, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

- Helt fra mars i fjor ser vi at det å velge enkle, digitale betalingsløsninger har vært en av flere viktige tiltak for å kunne fortsette driften.

Hun forklarer at ved å bruke for eksempel Vipps kan du ta betalt uten å være fysisk i kontakt med kundene sine. I tillegg er det enkelt og raskt å komme i gang med for bedriftene. 

IMPONERT: Hanne Kjærnes synes det er imponerende hvor stor omstillingskraft mange bedrifter har i disse tider. Foto: Ilja C. Hendel
Tenk på hvordan dine kunder enklest mulig kan få tak i varene dine på en smittefri måte nå
Hanne Kjærnes

Tillitsbasert handel

Kjærnes forteller at enormt mange butikker har gått over til netthandel og hjemlevering det siste året.

- Tenk på hvordan dine kunder enklest mulig kan få tak i varene dine på en smittefri måte nå. For noen betyr det tillitsbasert handel der du kan plukke opp varer utenfor butikken, eller at du kan sette opp «klikk og hent»-løsninger som gjør at du kan plukke opp varer du har bestilt andre steder på en enkel og trygg måte. 

Kjærnes forteller at for andre betyr det at man også får til hjemlevering. 

- Spesielt restauranter og kafeer har vært raske til å omstille seg og tilby dette, forklarer hun.

Vi kommuniserer med kunder gjennom døren, de betaler med Vipps, og så kommer en av oss ut med varen
Nina Reinung

Husk å informere kundene

Kjærnes sier at når bedriften din først er i gang med nye salgsløsninger, er det veldig viktig å kommunisere dette til kundene.

- Tenk hvordan du best mulig når dem. Mye kan gjøres med enkle grep i sosiale medier, der du sørger for å si ifra om Vippsnummeret eller at dere nå tilbyr nettbutikk, sier hun.

Kjærnes legger til:

- Vi har både løsninger som passer små, lokale butikker og store kjeder og vil gjerne bidra til å hjelpe i den situasjonen de nå er i.

Her finner du oversikt over Vipps´ koronaråd for bedrifter, lag og foreninger.

TENKE NYTT: Hegdehaugens Jernvarehandel holder fortsatt åpent tross nye tiltak. Foto: Privat

Finner alternative løsninger

En butikk som har funnet alternative løsninger for å holde driften i gang, er Hegdehaugens Jernvarehandel. Ingen kunder får komme inn i butikken, men de holder likevel åpent.

- Alle våre medarbeidere jobber som normalt. Siden vi ikke har like mye kunder som vanlig, tar vi tak i ting vi ikke rekker i hverdagen ellers, sier eier og driver av Hegdehaugens Jernvare, Nina Reinung.

For Reinung er personlig service viktig. Selv om de ikke får lov til å ha kunder inne i butikken, ønsker de likevel å holde butikken åpen, og ha mulighet til å tilby kunder det de trenger.

- Vi kommuniserer med kunder gjennom døren, de betaler med Vipps, og så kommer en av oss ut med varen, forklarer hun. 

POSITIV: Tross en vanskelig tid, er Nina Reinung positiv, og håper de kan få besøk av kunder i butikken snart. Foto: Privat

Viktig med god kundeservice

Selv om det er vanskelige tider å drive butikk, forteller Reinung at de tross nedstengningen i helgen har hatt kunder utenfor døren hver dag. Hun velger å se positivt på situasjonen, og håper de kan åpne som normalt om ikke lenge.

- Alle tenker jo selvfølgelig på hva som vil skje om dette pågår lenge. Men enn så lenge er det god stemning, og alle bretter opp ermene og står på. Vi får fortsatt gi god kundeservice, og det er det viktigste for oss, sier hun.

Butikkeieren innrømmer at det blir en lavere omsetning enn normalt, men at det foreløpig dekker lønningene til de ansatte. Hegdehaugens Jernvarehandel har en godt etablert nettbutikk, bruker sosiale medier, e-post og telefon til å kommunisere med kunder, og har hengt opp plakater utenfor butikken for å vise at de holder åpent.

- Det er viktig for oss å kommunisere ut til kundene at «om du trenger hjelp fra oss, så er vi her bak låste dører», sier hun.