One Ocean Conference
– Vi tror på seilskip som et verktøy mot en grønnere fremtid, sier selskapet. Seilskip som skal styres ved hjelp av AI.
– Vind er noe som eksisterer i større eller mindre grad på alle verdenshav. Det er en gratis energikilde og kan vi utnytte den, så er dette veldig logisk for oss å tro på, sier Jon Tarjei Kråkenes, kommersiell prosjektleder for Orcelle Wind.
Dette blir én av flere løsninger for fremtiden
Planen er å montere en testrigg på et eksisterende skip i 2024, og fra 2027 regner selskapet med å ha et eget seilførende RoRo-skip i drift.
– Vi tror på seilskip som ett av flere verktøy mot en grønnere fremtid. Vi tror ikke vi får 120 seilbåter, men dette blir én av flere løsninger for fremtiden.
Seilskipet som Wallenius Wilhelmsen skal bygge vil ha seks seilvinger der hver vinge er 50 meter høye. Vind er hovedenergikilden for skipet, men det vil også være en motor ombord. Skipet blir 220 meter langt, 40 meter bredt og kan laste rundt 7.000 vanlige personbiler.
– Det er massive dimensjoner på skipet og det blir et stort skip i dagens flåte, sier Kråkenes.
Vi planlegger å bruke seilskipet på strekningen Nord-Europa til østkysten av Nord-Amerika
Det nye seilskipet skal kunne operere på alle verdenshav.
– Vi planlegger å bruke seilskipet på strekningen Nord-Europa til østkysten av Nord-Amerika. På denne strekningen er det mye vind, og vi har last begge veier. Et alternativ til Atlanterhavet er Stillehavet, med last til og fra Japan, Korea og Kina til vestkysten av Nord-Amerika.
Roger Strevens, som er direktør for «Global Sustainability» i Wallenius Wilhelmsen, forteller at så langt har digitalisering av driften vært avgjørende for å kunne redusere klimautslipp.
– Digital kontakt mellom skip og land har åpnet dørene for å digitalisere driften av selve skipet, og har bidratt mye til at vi har kunnet kutte klimautslipp, sier han.
Digital kontakt mellom skip og land har åpnet dørene for å digitalisere driften av selve skipet
Selskapet har installert sensorer på fartøyene og ved hjelp av skyteknologi overvåkes drivstofforbruk, og operasjonelle parametere.
– Med kunstig intelligens mottar kapteinen informasjon for å kunne ta beslutninger for optimal rute og fart, og kan styre skipet deretter.
Nylig deltok Strevens på One Ocean Conference i Bergen, der det ble diskutert hvordan shippingbransjen kan bli mer miljøvennlig.
Strevens forklarer at de fleste aktørene i shippingbransjen jobber med å utnytte drivstoffet så effektivt som mulig.
– Du kan ha det mest moderne skipet med alle tekniske finesser, men hvis det ikke driftes effektivt og utnytter drivstoffet best mulig, vil du ikke nå målene om å redusere klimautslippene, sier han.
Det er ingen tvil om at bruken av kunstig intelligens kan bidra til å redusere drivstofforbruket vårt betydelig
Wallenius Wilhelmsen er derfor opptatt av å lære opp alle sine ansatte i hvordan de best kan drifte skipene.
– Å redusere klimautslipp er avgjørende for oss. Det er ingen tvil om at bruken av kunstig intelligens kan bidra til å redusere drivstofforbruket vårt betydelig. Ingen mennesker, uansett hvor mye seilingserfaring, kan konkurrere med denne teknologien, avslutter han.