Da kjæledyrene inntok de norske hjem

«Korona ga det siste dyttet! Har du sett noe så søtt?», sprudlet en venninne mens en liten pelsdott føk frem og tilbake.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 01. jul. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Det er mange ting som ikke har vært helt som før denne våren; også feeden min på sosiale medier. Fra å bugne over av sosiale samlinger, fantastiske reiser og festligheter, satt jeg plutselig og rullet nedover bilder av venner med surdeigsbrød, hage- og oppussingsprosjekt, strikketøy, hengekøyer i skogen og… vel, nye firbeinte venner.

For ja, covid-19 har bidratt til betydelig vekst av kjæledyr i alle størrelser og fasonger; hunder, katter, marsvin og kaniner – plutselig var tiden moden for Norges befolkning. Kanskje fordi logistikken ble mulig med hjemmekontor, kanskje for å tøyle barn som kjedet seg eller kanskje for å få litt ekstra selskap. (Forhåpentligvis gir det også langvarige gleder i hverdagen!).

Og det er ikke bare firbeinte venner som er populære; lageret av trendy hobbyhøns ble tømt allerede før påske. Bortimot alle dyrene i Hakkebakkeskogen har inntatt de tusen hjem.

DRØM: Mange drømmer om en valp. Foto: NTB scanpix

Kvinner mer ivrige

Vi har rettet fokus på dyrebutikker, og her viser våre transaksjonsdata at kjæledyrtrenden er spesielt tydelig i storbyene. Akkumulert ligger for eksempel Oslo hele 23 % over 2019-nivåer, og vi ser tydelig at det er aldersgruppen 18–29 år som gjennom krisen drar trenden mest opp – både menn og kvinner. I Oslo har denne aldersgruppen lagt igjen hele 46 % mer totalt sett fra koronatiltakene først ble iverksatt. Som en tommelfingerregel kan vi konkludere med at jo eldre våre kunder blir, dess mindre bruker de på dyrebutikken. I tillegg er kvinner generelt et godt hakk ivrigere på kjæledyr enn menn.

Generelt i næringslivet har vi også sett at kunder legger mer i handlekurven når de først drar kortet under korona, men hos dyrebutikkene er dette stabilt. Det er antall transaksjoner som øker betraktelig, hvilket tyder på at en god del nye kunder strømmer til.

Jeg regner med at både kortreiste egg eller små pelsdotter vil pryde sommeren – og Instagram holder meg sikkert godt oppdatert.