Det store bildet: norsk næringsliv

Når grafene beveger seg som en berg-og-dalbane, er det ikke alltid like enkelt å se det store bildet.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 08. jun. 2020
Artikkelen er flere år gammel

Når grafene beveger seg som en berg-og-dalbane, er det ikke alltid like enkelt å se det store bildet. Fra uke til uke kan vi også oppleve at enkelttrender blåses opp for å forsterke et budskap. Bransjen stuper til nytt bunnivå! Nå går kortene varme! Nordmenn setter spareblusset på! Nå begynner konkursene! Overskriftene er mange, men de representerer bare en liten bit av det store puslespillet. For hvordan står det egentlig til med bransjene under krisen?

Den akkumulerte omsetningen blir den viktigste indikatoren for å svare på dette spørsmålet. Akkumulert omsetning er summen av tidligere perioder, pluss gjeldende periode. Det betyr at hvis en bransje opplever et dramatisk fall i omsetning i 2 måneder, så er de ikke bare avhengig av å komme seg opp på normale nivåer igjen – de må godt over normale nivåer for å «gjøre opp» for perioden med dårlig resultat. Du kan sjekke hver enkelt bransje i datavisualiseringen.

Det overrasket mange og sender et sterkt signal til norsk næringsliv

Et godt eksempel er frisører. Salongene måtte stenge dørene fra 12. mars til 27. april, og fikk bred mediedekning da kunder bokstavelig talt sto i kø for å fikse koronasveisen ved gjenåpning. Grafene pekte rett oppover og omsetningen slo rekorder – den isolerte vinklingen ble derfor «Sjekk hvor bra frisørene går nå!». Men så ble koronasveisene trimmet, og kundene gikk tilbake til sin vanlige besøksfrekvens. Ukeomsetningen vil snart stabilisere seg på samme nivå som 2019.

Hva betyr det? Jo, at frisørene ikke vil komme seg opp på 2019-omsetning totalt sett. Vi klipper oss jo ikke mer resten av året fordi vi satt seks uker hjemme uten å stusse.

Transaksjonsdata fra DNB viste forrige uke at den akkumulerte omsetningen for varehandel nå ligger likt med 2019. Det overrasket mange og sender et sterkt signal til norsk næringsliv. Samtidig er det viktig å ikke se seg blind på et gjennomsnitt – under hver bransje ligger det et utall bedrifter som opplever krisen hver på sin måte. Noen blomstrer, mens andre sliter.

Det er for tidlig å konkludere med hvordan året 2020 blir for norsk næringsliv; husk derfor at det er turen som helhet som er viktig, ikke berg-og-dalbanes mest halsbrekkende loop.