Gjett om vi har fulgt spent med i annerledesåret 2020!
«Ah, januar! Deilig!», utbrøt pappa med ekte glede i stemmen. Selv er jeg et skikkelig julemenneske, men pappa minner meg alltid på at det likevel er litt fint å hoppe inn i januar og starte med blanke ark. Men før vi finner fram fargestiftene har jeg likevel lyst å oppsummere julehandelen. For gjett om vi har fulgt spent med i annerledesåret 2020!
Julehandel er i våre bøker varehandel i Norge fra 1. november til 24. desember. Både i år og i fjor fordelte vi kortbruken omtrent likt utover november og desember. Men; kortbruken endret seg likevel! For det første forflyttet vi en stor del av gavehandelen til november, men «tippet vektskåla tilbake» ved å la kortet gå ekstra varmt i matvarebutikkene før jul. Totalt sett økte vi kortbruken med 15 prosent – fysisk handel med 12 prosent og netthandel med 56 prosent. (Tjenestekonsum sank forresten med 27 prosent i julehandelen sammenliknet med fjoråret). Ingen tvil om at vi satt mer hjemme, og flyttet kos og hygge til egen stue.
Kundene endret også handlemønsteret sitt. Antall transaksjoner ble redusert med 4 prosent, mens gjennomsnittsbeløpet økte med hele 19,5 prosent. Handlekurven var dermed betydelig større og/eller dyrere. De tradisjonelt mest populære handledagene, fredag og lørdag, opplevde betydelig nedgang på rundt 20 prosent – og det er klart fra tallene at kundene har forsøkt å fordele handelen jevnere utover uken slik myndigheter og handelsstanden har oppfordret om. I fjor brukte kundene våre mest på Black Friday, mens det i år var tirsdag 22. desember som gikk av med seieren. Det var overraskende også for oss på analysebakrommet!
Julegavene som økte mest i prosent under treet var elektronikk, artikler til hjemmet og kosmetikk. Sportsartikler og klær, sko & tilbehør var de eneste kategoriene som opplevde en nedgang. Enkeltkategorien som opplevde størst vekst var Vinmonopolet, mye grunnet begrensninger på restaurant og uteliv, grensehandel og taxfree.
Du kan dypdykke i tall, trender og grafer i vår ferske rapport over julehandel 2020 HER. I rapporten vil du blant annet finne hvor mye kunder i ditt fylke brukte totalt sett og hvilken aldersgruppe som økte antall fysiske handleturer.
Ønsker dere alle et fortreffelig nytt år, og gleder meg til å gi dere spennende oppdateringer på kortbruken også i 2021!