Julehandel til nye høyder

Gjett om vi har fulgt spent med i annerledesåret 2020!

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 13. jan 2021
Artikkelen er flere år gammel

«Ah, januar! Deilig!», utbrøt pappa med ekte glede i stemmen. Selv er jeg et skikkelig julemenneske, men pappa minner meg alltid på at det likevel er litt fint å hoppe inn i januar og starte med blanke ark. Men før vi finner fram fargestiftene har jeg likevel lyst å oppsummere julehandelen. For gjett om vi har fulgt spent med i annerledesåret 2020!

Julehandel er i våre bøker varehandel i Norge fra 1. november til 24. desember. Både i år og i fjor fordelte vi kortbruken omtrent likt utover november og desember. Men; kortbruken endret seg likevel! For det første forflyttet vi en stor del av gavehandelen til november, men «tippet vektskåla tilbake» ved å la kortet gå ekstra varmt i matvarebutikkene før jul. Totalt sett økte vi kortbruken med 15 prosent – fysisk handel med 12 prosent og netthandel med 56 prosent. (Tjenestekonsum sank forresten med 27 prosent i julehandelen sammenliknet med fjoråret). Ingen tvil om at vi satt mer hjemme, og flyttet kos og hygge til egen stue.

De fikk størst vekst

Kundene endret også handlemønsteret sitt. Antall transaksjoner ble redusert med 4 prosent, mens gjennomsnittsbeløpet økte med hele 19,5 prosent. Handlekurven var dermed betydelig større og/eller dyrere. De tradisjonelt mest populære handledagene, fredag og lørdag, opplevde betydelig nedgang på rundt 20 prosent – og det er klart fra tallene at kundene har forsøkt å fordele handelen jevnere utover uken slik myndigheter og handelsstanden har oppfordret om. I fjor brukte kundene våre mest på Black Friday, mens det i år var tirsdag 22. desember som gikk av med seieren. Det var overraskende også for oss på analysebakrommet!

Julegavene som økte mest i prosent under treet var elektronikk, artikler til hjemmet og kosmetikk. Sportsartikler og klær, sko & tilbehør var de eneste kategoriene som opplevde en nedgang. Enkeltkategorien som opplevde størst vekst var Vinmonopolet, mye grunnet begrensninger på restaurant og uteliv, grensehandel og taxfree.

Du kan dypdykke i tall, trender og grafer i vår ferske rapport over julehandel 2020 HER. I rapporten vil du blant annet finne hvor mye kunder i ditt fylke brukte totalt sett og hvilken aldersgruppe som økte antall fysiske handleturer.

Ønsker dere alle et fortreffelig nytt år, og gleder meg til å gi dere spennende oppdateringer på kortbruken også i 2021!