Dere kjenner sikkert til dem. De store handledagene. I år var det litt annerledes.
Dere kjenner sikkert til dem. De store handledagene. Dagene hvor nordmenn får skylappene på, kortet går varmt og omsetningsrekorder slås. Black Friday, og de siste dagene før jul, påske og 17. mai kommer alltid høyt opp på lista.
I år er det annerledes; selv om total kortbruk er tilbake på 2019-nivå, har kjøpemønsteret vårt endret seg de siste månedene. Og hva skjer da i dagene før 17. mai når kortbruken vanligvis går som en rakett? Hvordan ble vi påvirket av å feire mer hjemme?
For å gi litt sammenligningsgrunnlag kan kortbruk en vanlig handledag gjerne ligge på 400 millioner kroner for våre kunder – mens Black Friday i fjor klokket inn 1,36 milliarder kroner. For å enklere kunne sammenligne 2019 mot 2020 har vi valgt å se på de tre siste handledagene før 17. mai. Historisk sett er det da vi gjør de fleste innkjøpene og forberedelsene til nasjonaldagen.
I fjor handlet våre kunder for 2,54 milliarder kroner. I år handlet de for 2,55 milliarder. Et relativt sensasjonelt tall, om ikke av annen grunn enn hvor ekstremt nærme 2019 vi endte. I tillegg kan vi ha i bakhodet at bransjer som reiseliv og restauranter bidro med over 160 millioner kroner mindre disse tre dagene i år enn i fjor. Så her ser vi også en forflytning i hvor våre kunder legger igjen penger før 17. mai.
Årets 16. mai holder tett følge med hamstretorsdag målt i antall transaksjoner
Vi ser også en forskjell i hvordan kortbruken fordeler seg over de tre dagene. I fjor dro våre kunder kortet for 1,1 milliard kroner 16. mai.
I år har våre kunder vært mye flinkere til å unngå de typiske rushtidene og rushdagene – vi prøver så godt det lar seg gjøre å velge smartere tidspunkt. Kortbruken er i år ganske jevnt fordelt over de tre handledagene.
Vi har også sett at nordmenns fredagshandel i dagligvarebutikken er mye jevnere fordelt utover uka etter at myndighetenes tiltak ble iverksatt i mars. For å sitere en klok sjel; hver dag er helg, og hver dag er hverdag. Hvis ikke det forvirrer en stakkars kunde så vet ikke jeg. Handlemønsteret har i alle fall endret seg betydelig.
Noen dagsrekorder ble det likevel. Dere husker kanskje den berømte "hamstretorsdagen"12. mars? Dagen da hermetikk, doruller og tørrvarer fant veien inn i de tusen hjem. Årets 16. mai holder tett følge med "hamstretorsdag" målt i antall transaksjoner – vi dro kortet 930.000 ganger i dagligvarebutikkene. En ny rekord settes også innen retail, hvor vi 15. mai får flest transaksjoner og høyest omsetning hittil i år.
Selv om det ikke ble noen ny rekord 16. mai i år, så er én ting sikkert; en annerledes feiring la ingen demper på årets 17. mai!