Fra barnetog, iskrem og bunad til en 17. mai i egen stue: hvordan påvirkes kortbruken vår?
For andre året på rad møter de fleste av oss nasjonaldagen med flaggene veivende trygt innendørs i selskap av kun nærmeste kohort. Men legger en annerledes feiring egentlig noen demper på kortbruken til kundene våre? La oss lade opp til 17. mai med et tilbakeblikk på fjorårets feiring!
Men først; på en helt vanlig handledag kan kundene i analysegrunnlaget vårt* gjerne dra kortene for godt over 400 millioner kroner. På Black Friday kan vi fort nærme oss 1,4 milliarder kroner.
I et normalår går kortbruken som en rakett i dagene før 17. mai, og det er spesielt de tre siste dagene før feiringen som tradisjonelt flittig benyttes til forberedelser. I 2019 handlet kundene våre for 2,54 milliarder de tre siste handledagene før nasjonaldagen, og i 2020 handlet de for 2,55 milliarder. Et relativt sensasjonelt tall, om ikke av annen grunn enn hvor ekstremt nærme 2019 vi endte. I tillegg kan vi ha i bakhodet at bransjer som reiseliv og restauranter bidro med over 160 millioner kroner mindre disse tre dagene i 2020. Så her ser vi også en forflytning i hvor våre kunder la igjen penger.
Så vi lot oss ikke påvirke av pandemien, tenker du kanskje? Både ja og nei – en annerledes feiring la ingen demper på kortbruken, men vi så for eksempel at kundene våre var mye flinkere til å unngå de typiske rushtidene og rushdagene. Kortbruken i 2020 var ganske jevnt fordelt over de tre handledagene, mens det i et normalår vanligvis legges betydelig større andel igjen 16. mai.
Det er vel heller ingen overraskelse at kortbruken vår bygget opp under en feiring hjemme i egen stue. Både mat, drikke og pynt til hjemmet fikk et ekstra oppsving! Handlekurven på dagligvarebutikken øker vanligvis med 40 prosent rett før 17. mai, men i 2020 økte den med ytterligere 15 prosent. På motsatt side brukte vi 70 prosent mindre på restaurantbesøk på selve nasjonaldagen enn vi pleier. Også offentlig transport og taxi lå milevis under normalen. Og selv om feiringen skulle være hovedsakelig hjemme, økte spesielt kvinner frisørbesøkene betydelig dagene før feiringen. Vanligvis strigles både frisyren og bilen i dagene før – men i 2020 skulle ikke bilen luftes i like stor grad, og vaskehallene fikk derfor ikke kjørt seg som normalt.
Dette er bare et knippe av de litt annerledes trendene vi så i fjor – og det store spørsmålet blir om vi drar med oss disse inn i 2021 også, eller gjør justeringer før årets feiring.
*Analysegrunnlaget vårt består av over 1,3 millioner av DNBs privatkunder i aldersgruppe 18-79 år.