Hvem handler hva til Valentine’s Day og morsdag?
Årets feiring av Valentine’s Day og morsdag blir ikke helt slik vi er vant med. Det blir første feiring under korona med begrensninger og tiltak – og begge feiringene faller i år på samme dag. Vil det bety to fluer i én smekk for kundene, og redusert salg for butikkene? Hvor mange menn vil glemme seg («Søren! Søndag er det også!»), og måtte løpe ut til nærmeste bensinstasjon for blomster og konfekt? Kanskje er det netthandel, kake på døra og hjemmelaget middag som gjelder? I år vedder jeg på at en god klem faktisk står øverst på lista for mange. Budsjettvennlig er det også!
Før årets begivenhet(er) har jeg tatt et dypdykk i tall og trender fra fjoråret hvor Valentine’s Day var på en fredag og morsdag på søndag uken før (innkjøpene gjøres vanligvis på lørdag)*.
Gullsmeder får et skikkelig hopp. På Valentine’s Day øker kortbruken med nesten 50 prosent Er det kanskje litt typisk mann å springe ut for en siste-liten-gave på selve dagen? Samme positive trend slår ut for restauranter med over 30 prosent vekst på Valentine’s Day.
Den store vinneren er likevel blomsterbutikkene. På Valentine’s Day nesten firedoblet kortbruken seg sammenliknet med en ordinær fredag. Og den ivrigste Don Juan er mann fra Viken i alder 30-39, tett etterfulgt av Rogaland og Oslo. I nord er det åpenbart litt kjølig for Don Juan – der kjøpes det i mye mindre grad blomster. Oppsummert står menn for over 70 prosent av blomsterkjøpene på Valentine’s Day.
Men selv om dagen kan bli noe annerledes for både Don Juan og Femme Fatal i år, er det heldigvis noe som kan bli som før. Jeg sjekket nemlig også hoteller, og tallene tilsier at vi uansett vender hjemover etter restaurantbesøkene i et normalår.
Det er en betydelig større andel døtre som gir mamma en ekstra oppmerksomhet
Gullsmeder er hakket kvassere gave på Valentine’s Day, men også mor i huset kan glede seg over at kortbruken øker med 35 prosent når hun skal feires. Restauranter lar seg ikke påvirke særlig, men det gjør bakerier! Hele 40 prosent øker kortbruken når marsipan- og sjokoladekaker skal i hus.
På morsdag finner vi den samme firedoblingen hos blomsterbutikkene. I kroner og øre bruker vi bitte litt mer på morsdag. Men nå er det ikke Don Juan som fyller armene med røde roser; fordelingen mellom menn og kvinner er på overordnet nivå ganske lik. Én aldersgruppe skiller seg likevel ut; de under 30. Her er det en betydelig større andel døtre som gir mamma en ekstra oppmerksomhet. Vinneren blir likevel menn fra Rogaland i alder 40-49 år.
God feiring!
(*) Begge handelsdagene er gjennomgående sammenliknet med ordinære fredager og lørdager i januar og februar.