Nedtelling til Black Friday 2020

Vi lader opp til uken med å presentere et knippe av fjorårets trender!

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 23. nov 2020
Artikkelen er flere år gammel

Black Week 2020 har startet, og det er ingen tvil om at dette blir en spennende uke for både våre kunder og oss i Innsiktsteamet. Vi jobber med å analysere kortdata, og den direkte og indirekte effekten av koronapandemien på bransjer, husholdninger og norsk næringsliv. 

Og da er det klart at nettopp Black Week og Black Friday blir ekstra interessant i år. Vi har nemlig muligheten til å sette kortdata sammen med kundedata. Og denne kombinasjonen gir ikke bare det store bildet av hvordan koronapandemien påvirker oss, men det skaper ren magi i shoppinganalysene denne uken. For da ser vi ikke bare hva slags forbruk som finner sted, men også hvem som er forbruker. 

Vi har mange spådommer og hypoteser; økt netthandel, en bedre fordeling av kortbruken gjennom hele uken og en pangstart for årets julehandel. Men fasitsvarene får vi ikke før støvet har lagt seg og årets største shoppingbegivenhet er over. Derfor lader vi opp med å presentere et knippe av fjorårets trender!

I Black Week dro kundene våre kortene 15,2 millioner ganger, og omsetningen på Black Friday ble hele 1,44 milliarder
Ine Oftedahl
  • Kortbruken gjennom Black Week 2019 økte med ~7 prosent i 2019, og netthandel økte mest i prosent. Likevel stod netthandel for under 15 prosent av den totale kortbruken, og kunder over 60 år brukte bare en brøkdel av dette. Noen som våger å tippe på utviklingen i år?
  • I Black Week dro kundene våre kortene 15,2 millioner ganger, og omsetningen på Black Friday ble hele 1,44 milliarder (total kortbruk). Kvinner handlet flere ganger i løpet av uken enn menn, men hadde et lavere snittbeløp per transaksjon. Menn brukte ~600 kroner per kjøp, mens kvinner brukte ~445 kroner. 
  • Menn handlet i større grad over nett enn kvinner. De stod faktisk for litt over 60 prosent av den totale netthandelen gjennom Black Week, og de økte forspranget!
  • Kvinner stod for den høyeste omsetningen gjennom Black Week (og Black Friday). Men menn fulgte hakk i hæl, og forskjellene er små! Det er menns kortbruk som økte mest i prosent.
  • Vi brukte kredittkort til dyrere kjøp; snittbeløpet for menn var faktisk over 1300 kroner per transaksjon.
  • I 2019 økte søndag i popularitet (11 prosent høyere kortomsetning), mens mandag og tirsdag svekket seg med 7 prosent hver.
  • Kunder i Oslo økte sin kortbruk gjennom Black Week mest (10 prosent).

Hvordan tror dere disse trendene utvikler seg i år? Og hvordan blir deres Black Week?

* Vi har tatt utgangspunkt i 1,4 millioner personkunder og deres totale kortbruk innen varehandel i Norge. Alle data er anonymisert og aggregert. Les mer om analysene våre på dnb.no/innsikt