Vi lader opp til uken med å presentere et knippe av fjorårets trender!
Black Week 2020 har startet, og det er ingen tvil om at dette blir en spennende uke for både våre kunder og oss i Innsiktsteamet. Vi jobber med å analysere kortdata, og den direkte og indirekte effekten av koronapandemien på bransjer, husholdninger og norsk næringsliv.
Og da er det klart at nettopp Black Week og Black Friday blir ekstra interessant i år. Vi har nemlig muligheten til å sette kortdata sammen med kundedata. Og denne kombinasjonen gir ikke bare det store bildet av hvordan koronapandemien påvirker oss, men det skaper ren magi i shoppinganalysene denne uken. For da ser vi ikke bare hva slags forbruk som finner sted, men også hvem som er forbruker.
Vi har mange spådommer og hypoteser; økt netthandel, en bedre fordeling av kortbruken gjennom hele uken og en pangstart for årets julehandel. Men fasitsvarene får vi ikke før støvet har lagt seg og årets største shoppingbegivenhet er over. Derfor lader vi opp med å presentere et knippe av fjorårets trender!
I Black Week dro kundene våre kortene 15,2 millioner ganger, og omsetningen på Black Friday ble hele 1,44 milliarder
Hvordan tror dere disse trendene utvikler seg i år? Og hvordan blir deres Black Week?
* Vi har tatt utgangspunkt i 1,4 millioner personkunder og deres totale kortbruk innen varehandel i Norge. Alle data er anonymisert og aggregert. Les mer om analysene våre på dnb.no/innsikt