O jul med din glede?

Hvordan blir egentlig den tradisjonelle julebordsesongen i år?

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 05. okt 2020
Artikkelen er flere år gammel

«Hvilken bransje blir mest spennende å følge med på fram mot jul?», spurte journalisten med notatblokka klar. Det er ikke første gang spørsmålet kommer, og det er like vanskelig å svare på hver gang. Alt er jo spennende i disse uvanlige tider!

Likevel tegner restaurant og uteliv seg som en favoritt. For hvordan vil egentlig den knallharde høsten og vinteren påvirke nettopp disse aktørene? Vi holder oss fortsatt mer hjemme, det er stadige restriksjoner, jobbreiser og konferanser uteblir og julebordet… ja, hvordan blir egentlig den tradisjonelle julebordsesongen i år?

Kroken på døra

Vinterhalvårets livbøye og inntektskilde blir garantert ikke som vi er vant med, og selv om det for Ola og Kari nordmann føles kjipt å gå glipp av ribbe og akevitt med kollegaer, kan det i verste fall bety kroken på døra for enkelte aktører i bransjen. Ja, det forventes helt ned i 90 % lavere omsetning, og også våre egne transaksjonsdata viser at grafene nå peker nedover.

Jeg har veldig sansen for tanken om gavekort til de ansatte
Ine Oftedahl

Høstgufset sender oss hjem

Selv om november og desembers selskapeligheter trolig er det som vil påvirke omsetningen aller mest, er det langt fra det eneste. Manglende oppstart av tilstelninger på jobb, konferanser og reiser vil fortsette å legge en demper på mulighet for vekst. Økt smittespredning og nye rutiner for å registrere alle som besøker lokalene, kan også påvirke forbrukeren (ikke minst øker faren for karantene betydelig). Vi har i tillegg sett hvordan «unntakstilstand» i en by kan redusere våre kunders kortbruk betydelig over natten – i Bergen gikk bransjen fra en sommertopp langt over fjoråret til gode 40 % under normale nivåer. Slike regionale forskjeller forventer vi mer av fremover, i takt med smittespredning og nye restriksjoner.

Og kanskje er det mørke vinterhalvåret en enklere tid å få nye vaner på? Sommerens ferie i eget land fristet mange til økt bruk av restauranter og uteliv, mens det kalde høstgufset nå ser ut til å sende oss hjem til egen stue.

Andre måter å gjøre det på

Da korona først gjorde sitt inntog i mars var det mange restauranter som ble tvunget til å tenke nytt – og ikke minst kreativt. Og nå kan en ny bølge med innovative løsninger stå for tur (selv om statsminister Erna Solberg åpner opp for julebord). Kanskje betyr ikke fraværet av et tradisjonelt julebord at vi ikke kan støtte lokale aktører likevel?

Jeg har veldig sansen for tanken om gavekort til de ansatte; en middag som kan deles med ett par gode kollegaer, eller kanskje utsettes til (forhåpentligvis) mer normale tider på vårparten? Kanskje et åpent gavekort slik at du selv kan støtte en valgfri aktør i næringslivet? Eller kanskje hjemlevering av en julelunsj til ansatte på hjemmekontor?

Hvilke tanker har du rundt årets julebord og festligheter?