Som to bautaer over pandemien ruver merkedagene Hamstretorsdag 12. mars 2020 og Gjenåpningslørdag 25. sept.
Som to bautaer over pandemien ruver merkedagene Hamstretorsdag 12.mars 2020 og Gjenåpningslørdag 25.september 2021 med 562 dager mellom seg. Her kommer fem funn som markerte gjenåpningen og den store festhelgen!
Våre kunder har aldri brukt mer på uteliv enn Gjenåpningslørdag. Det betyr at vi brukte mer penger enn en solfylt 17. mai som falt på en fredag. En nesten utenkelig rekord for oss som har sett hva 17. mai gjør med feststemt kortbruk😉
Av de fire største byene var det endelig Trondheim sin tur til å dra på seg paljettdressen og skåle litt ekstra. Trønderne økte nemlig mest av alle når vi sammenligner med de fem foregående lørdagene. Oslo økte i minst grad. Forklaringen er ganske enkelt sammenligningsgrunnlaget. Oslo har lagt langt over snittet siden juni, mens trønderne har generelt hatt laber feststemning. Uansett hvordan vi vrir og vender på tallene har aldri kundene våre brukt mer på uteliv verken i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Så på mange måter «førsteplass» til alle!
Perfekt korrelasjon mellom alder og feststemning
Jo yngre kundene våre er, dess mer party ble det. Sammenligner vi med de fem foregående helgene var det den yngste aldersgruppen (18-24 år) som økte kortbruken aller mest (66 prosent). På den andre enden av skalaen ble kundene våre over 50 år såpass nervøse for «den store dagen» at de faktisk reduserte kortbruken! 66 prosent høres kanskje ikke ut som en rekordverdig prosentsats heller, men alle aldersgruppene under 40 år brukte mer enn noen gang før. Sammenligner vi med en snittlørdag i september 2019 økte de yngste med 91 prosent, og 364 prosent fra 2020.
Kundegruppen 25-29 år slo flere morsomme rekorder. De holdt festen gående til langt på natt (hvor de over 40 år i større grad beveget seg hjemover før midnatt), og slo rekorder både på taxibruk og fast food natt til søndag og selve søndagen. Likevel verdt å nevne at samtlige aldersgrupper så ut til å ha behov for en dagen-derpå-kebab for å komme til hektene på søndag.
Sammenligner vi med de fem foregående lørdagene er det stor forskjell på hvem som hadde mest feststemning i Oslo. Kunder bosatt i Gamle Oslo ledet an med en økning på 48 prosent, mens kunder bosatt på Østensjø lå helt stabilt på 0 prosent vekst.