Folk bruker ikke banken på samme måte som for tredve år siden, og vi i DNB jobber aktivt for å betjene kundens behov best mulig.
Finansredaktør Terje Erikstad skriver i DN at det er småselskapene som får svi når bankfilialer legges ned. For oss er det viktig å understreke at selv om DNB skal kutte 500 årsverk i stab- og støttefunksjoner, så betyr det ikke at filialer skal legges ned eller at vi reduserer tilbudet vårt til bedriftskundene. Snarere tvert imot. Grepene vi nå tar, blant annet på kostnader, vil gi oss mer slagkraft og gagne små og store bedrifter over hele landet.
Hard konkurranse mellom bankene gjør at vi strekker oss langt for å både vinne og bevare våre bedriftskunder. Tankerekken Erikstad presenterer er interessant, men den må forstås ut fra et svensk perspektiv som har en helt annen kultur og politikk for desentralisering enn i Norge.
Som Norges største bank er vårt mål å være kundeorienterte, digitaliserte og kostnadseffektive, og i den oppdaterte strategien vi nettopp har tatt i bruk, forsterker vi fokuset ytterligere på disse tre nøkkelfaktorene. Og vi mener det er det næringslivet trenger mest av alt fra en bank som DNB. I dag har vi over 50 lokalkontorer, og også i fremtiden skal vi ha kontorer over hele landet. Men det er i kombinasjonen av møtet mellom det lokale, det nasjonale og det internasjonale at vår konkurransekraft som en stor norsk bank finnes.
Folk bruker ikke banken på samme måte som for tretti år siden, og vi jobber aktivt for å betjene kundens behov best mulig – både våre eksisterende og nye. Derfor er det litt rart å lese at Erikstad hevder at det er mer lønnsomt for ansatte å pleie eksisterende kunder digitalt, enn å sette opp fysiske møter med ukjente oppstartsselskaper. Det er en feilslutning.
Hvor ville den fremtidige lønnsomheten vår ha vært hvis vi kun var innadvendte og bare sørget for å bevare kunder? Vi må også vinne nye kunder. Vi har egne team med dyktige oppstartsloser som hver dag prater med og gir råd til oppstartsselskaper landet rundt. Så langt i 2024 har våre oppstartsloser truffet nesten 5000 selskaper og personer og hatt en rekke møter med potensielle gründere. Våre ansatte bidrar med unik kompetanse som gjør at vi kan løfte lokale gründere og vekstselskaper både ut på den nasjonale, men også internasjonale arenaen.
Vårt mål er å bidra til verdiskaping over hele landet. Gjennom både fysiske møter med bedriftskunder, men også ved å være en digitalisert og effektiv bank vil små og mellomstore selskaper tjene på det.
Derfor tar vi hele tiden grep der vi rigger banken for fremtiden i en stadig mer usikker verden.