Vil covid-19 permanent endre transportvanene våre?
Da jeg satte meg på T-banen for første gang på over fire måneder var turen til sentrum nesten en liten opplevelse. Og jeg er åpenbart ikke den eneste som har tatt hjemmekontor og isolasjonstid seriøst – transaksjonsdata viser at transport og relaterte bransjer har opplevd betydelig fall i omsetning. Våre kunder har holdt seg hjemme, brukt beina og sust rundt på sykkel (min egen pulsklokke har aldri vært mer fornøyd!). For å få litt spredning på transportanalysen har vi kikket på både bensinstasjoner (all handel), parkering, offentlig transport og taxi.
Dette må også ses i sammenheng med tidenes bilferiesommer
Offentlig transport har vært ilagt begrensinger og redusert tilbud – og vi forventet et kraftig og relativt vedvarende fall i omsetningen. Ruter melder blant annet at trikk og t-bane, samt buss, kun har utnyttet henholdsvis 38% og 50% av kapasiteten siden mars. Tiltakene ble delvis opphevet i uke 28, og kapasiteten økte til ~70%. Likevel ser vi foreløpig liten effekt av dette på våre data.
Vi var desto mer spente på å se om våre kunder også hadde latt bilen stå; vi har hatt færre avtaler og fritidsaktiviteter, samtidig som mange jobber hjemmefra. Men kan en motvirkende effekt være at bilen blir et substitutt for offentlig transport? Våre data indikerer at bilbruken definitivt har blitt redusert, men bensinstasjoner opplever likevel ikke et større fall enn 40% på det meste. Fra uke 26 er bensinstasjoner tilbake på 2019-nivå, med parkering hakk i hæl. Dette må også ses i sammenheng med tidenes bilferiesommer. Kanskje overraskende at veksten ikke er enda høyere?
De utvalgte transportbransjene når sitt laveste nivå når tiltakene ble iverksatt i uke 12, og offentlig transport holder seg faktisk på gode 90 % lavere omsetning helt fram til påske. Deretter begynner vi sakte, men sikkert å vende tilbake til normalen – selv om vi fortsatt ligger nesten 20 % under 2019. Totalt sett er det taxinæringen som har mest å ta igjen med en foreløpig akkumulert omsetning fra våre kunder på hele 46 % under 2019.
Så det er kanskje en mulighet for at covid-19 permanent vil endre transportvanene våre? Hva tror du?