Ingen tvinges over på digitale banktjenester:
Øyvind Smukkestad (80) synes det er bra at DNB tilbyr analoge kunder service i stedet for å ville omvende dem til å bli digitale.
Han sikter da til «Enkel bankhverdag», som har vært et tilbud til bankens analoge kunder siden 2018.
DNB har altså hatt et eget tilbud til denne kundegruppen i fire år når Finans Norge nå lanserer en bransjenorm for hvordan bankene skal møte ikke-digitale kunder.
DNBs tilbud inneholder de viktigste banktjenestene som ikke krever Internett. Og et direktenummer som kundene kan ringe for å få hjelp av en rådgiver.
Bestill eller last ned brosjyre her
Smukkestad er en av rundt 50.000 kunder som benytter dette tilbudet. For hans del vil det si at hele pengehusholdningen hans rusler og går på avtalegiro. I tillegg sender han mellom 10 og 20 brevgiroer i året.
- Jeg får også hyggelig og rask service og hjelp til det meste når jeg ringer direktenummeret. Det er ikke lenger slik at jeg må velge tema og blir satt i en kø.
Smukkerud trives derfor med å være analog bankkunde.
- For meg er det enklest å gjøre ting slik jeg har vært vant til. Og da banken for noen år siden sluttet å skulle omvende oss til å bli digitale brukere – og heller satset på å gi oss service – ble det enda enklere, fastslår han.
80-åringen har god oversikt over nyhetsbildet. Han har merket seg bransjenormen som har vært gjeldende siden november i år, om hvordan bankene skal møte ikke-digitale kunder.
- Men hvorfor gjelder denne normen bare bankene? Hva med mediene og flyselskapene? Hvordan møter de ikke-digitale kunder, spør han retorisk.
Personsmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, sier at banken har gjennomført en rekke nettbankkurs rundt om i Norge for å hjelpe kundene å bli digitale.
- Men vi innså etter hvert at en del kunder ikke kan eller har vil benytte digitale banktjenester, sier hun.
Derfor utviklet DNB et eget og godt tilbud tilpasset denne kundegruppen, som i stor grad består av eldre mennesker.
- Det er jeg glad for at vi gjorde, for tilbudet er blitt godt mottatt, forteller Spiten og legger til:
- Ikke minst har vi fredet brevgiroen, som vi vet er en viktig tjeneste for mange av disse kundene.
Ifølge Computerworld og Kompetanse Norge går andelen ikke-digitale nordmenn nedover, men det er fortsatt slik at 14 prosent – det vil si over 600.000 – ikke bruker Internett, smarttelefon, pc eller nettbrett.
Smukkestad har både iPhone og datamaskin og er ikke helt uten datakunnskaper. Men som så mange andre som ikke er oppvokst i den digitale tidsalderen, er han redd for å gjøre feil og at det kan skje datainnbrudd.
- Jeg kan ikke nok og vil ikke bruke tid på å sette meg inn i det digitale. Jeg er friluftsmann og vil heller gå turer, lese bøker, høre radio og holde orden på hus og hage, sier han.
DNB har etablert et direktenummer til kunder som ikke bruker nettbank og internett. Ved å ringe 23 02 10 50 kommer kunden rett til en kunderådgiver som vet at vedkommende ikke bruker digitale tjenester. Kunderådgiveren er også ekspert på tjenestene og produktene som beskrives nedenfor.
Med brevgiro kan du betale regninger og overføre penger ved å sende giroblankettene per post. Send giroblanketter sammen med en signert følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Blankettene blir deretter registrert og avregnet på vanlig måte. Når du har færre enn åtte følgesedler igjen, vil du automatisk motta flere i posten.
Avtalegiro er for kunder som ønsker at regningene blir betalt automatisk. Banken sørger for at de faste regningene betales direkte fra valgt konto på forfallsdato. Etter at betalingen er gjennomført, finner du bekreftelsen på kontoutskriften din. Bruk av Avtalegiro forutsetter at bedriften du skal betale til, tilbyr tjenesten.
Avtalegiro kan opprettes ved å fylle ut skjema og sende det til NETS AS V/ Avtalebehandling, 0045 Oslo. Har du ikke mulighet til å skrive ut skjemaet kan du kontakte banken, så får du det tilsendt i posten.
Ved å ringe 23 02 10 50 får du også opp noen valg. Ved å velge kontofontjenester kan du sjekke saldo og overføre penger mellom egne kontoer ved hjelp av telefonen, hele døgnet. Alt du trenger, er din personlige kode. Kontofonavtale og personlig kode kan du bestille ved å ringe oss.
Ved å ringe 24 06 20 70 og taste 1 for kontofontjenester kan du også betale regninger. Tjenesten heter Telegiro. For å betale regninger ved bruk av Telegiro trenger du en kodebrikke fra oss i tillegg til din personlige kode. Hvis du ikke har kodebrikke, kan du bestille en ved å ringe direktenummeret 23 02 10 50.
Enkle banktjenester, som for eksempel å sjekke saldo og siste transaksjoner på konto, kan gjøres med SMS. Du kan også motta varslinger til din mobil hver gang for eksempel lønn, trygd eller pensjon kommer inn på konto. SMS-tjenester og SMS-varslinger kan du bestille ved å ringe oss, så hjelper vi deg i gang.
En fremtidsfullmakt gir deg mulighet til å bestemme hvem som skal ivareta din økonomi og dine personlige interesser dersom du ikke blir i stand til dette selv i fremtiden. Fremtidsfullmakt er et alternativ til vergemål. Det er viktig at fullmakten er tilpasset din situasjon og dine ønsker, samt at den følger kravene til innhold og utforming.
Det finnes mye nyttig informasjon om dette på statsforvalterens nettsider. For at fremtidsfullmakten skal gjøres gjeldende for økonomiske forhold i DNB må den stadfestes av fylkesmannen.
Bestill eller last ned brosjyre her
For odens skyld het tilbudet «Enkel bankhverdag» tidligere «Bank uten Internett». Navneendringen skjedde tidlig i 2022.