Ingen tvinges over på digitale banktjenester:

Øyvind er ikke-digital kunde i DNB

Øyvind Smukkestad (78) synes det er bra at DNB tilbyr analoge kunder service i stedet for å ville omvende dem til å bli digitale.

FORNØYDE KUNDER: Øyvind Smukkestad (78) er en av 50.000 fornøyde kunder som benytter seg av tilbudet «Bank uten Internett». Foto: Privat
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 24. aug 2021
Artikkelen er flere år gammel

Han sikter da til «Bank uten Internett», som har vært et tilbud til bankens analoge kunder siden 2018.

Tilbudet inneholder de viktigste banktjenestene som ikke krever Internett. Og et direktenummer som kundene kan ringe for å få hjelp av en rådgiver. 

Bestill eller last ned brosjyre her

50.000 benytter tilbudet

Smukkestad er en av nærmere 50.000 kunder som benytter dette tilbudet. For hans del vil det si at hele hans pengehusholdning rusler og går på avtalegiro. Så sper han på med mellom 10 og 20 brevgiroer i året. 

- I tillegg får jeg  hyggelig og rask service og hjelp til det meste når jeg ringer direktenummeret. Det er ikke lenger slik at jeg må velge tema og blir satt i en kø, sier han.

Smukkerud trives med å være analog bankkunde.

- For meg er det enklest. Og da banken sluttet å skulle omvende oss til å bli digitale brukere – og heller satset på å gi oss service – ble det enda enklere, sier han.

TILBUD FRA 2018: - Vi innså i 2018 at en del kunder ikke kan eller vil benytte digitale banktjenester, sier personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

- Glad for at vi utviklet «Bank uten Internett»

Personsmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, sier at banken har i lang tid gjennomført en rekke nettbankkurs rundt om i Norge for å hjelpe kundene å bli digitale. 

- Men vi innså etter hvert at en del kunder ikke kan eller har vil benytte digitale banktjenester.

Derfor utviklet DNB et eget og godt tilbud tilpasset denne kundegruppen, som i stor grad består av eldre mennesker.

- Det er jeg glad for at vi gjorde, for tilbudet er blitt godt mottatt, sier hun, og legger til: 

- Ikke minst har vi fredet brevgiroen, som vi vet er en viktig tjeneste for mange av disse kundene. 

600.000 nordmenn er ikke digitale

Ifølge Computerworld og Kompetanse Norge går andelen ikke-digitale nordmenn nedover, men det er fortsatt slik at 14 prosent – det vil si over 600.000 – ikke bruker Internett, smarttelefon, pc eller nettbrett. 

Redd for å gjøre feil

Smukkestad har både iPhone og datamaskin og er ikke helt uten datakunnskaper.  Men som mange andre er han redd for å gjøre feil og at det kan skje datainnbrudd.

- Jeg kan ikke nok og vil ikke bruke tid på å sette meg inn i det digitale. Jeg er friluftsmann og vil heller gå turer, lese bøker, høre radio og holde orden på hus og hage, sier han.

Dette inngår i tilbudet «Bank uten Internett»:

Direktenummer 23 02 10 50

DNB har etablert et direktenummer til kunder som ikke bruker nettbank og internett. Ved å ringe 23 02 10 50 kommer kunden rett til en kunderådgiver som vet at vedkommende ikke bruker digitale tjenester. Kunderådgiveren er også ekspert på tjenestene og produktene som beskrives nedenfor.

Brevgiro

Med brevgiro kan du betale regninger og overføre penger ved å sende giroblankettene per post. Send giroblanketter sammen med en signert følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Blankettene blir deretter registrert og avregnet på vanlig måte. Når du har færre enn åtte følgesedler igjen, vil du automatisk motta flere i posten.

Avtalegiro

Avtalegiro er for kunder som ønsker at regningene blir betalt automatisk. Banken sørger for at de faste regningene betales direkte fra valgt konto på forfallsdato. Etter at betalingen er gjennomført, finner du bekreftelsen på kontoutskriften din. Bruk av Avtalegiro forutsetter at bedriften du skal betale til, tilbyr tjenesten.

Avtalegiro kan opprettes ved å fylle ut skjema og sende det til NETS AS V/ Avtalebehandling, 0045 Oslo. Har du ikke mulighet til å skrive ut skjemaet kan du kontakte banken, så får du det tilsendt i posten.

Kontofon

Ved å ringe 23 02 10 50 får du også opp noen valg. Ved å velge kontofontjenester kan du sjekke saldo og overføre penger mellom egne kontoer ved hjelp av telefonen, hele døgnet. Alt du trenger, er din personlige kode. Kontofonavtale og personlig kode kan du bestille ved å ringe oss.

Telegiro

Ved å ringe 24 06 20 70 og taste 1 for kontofontjenester kan du også betale regninger. Tjenesten heter Telegiro. For å betale regninger ved bruk av Telegiro trenger du en kodebrikke fra oss i tillegg til din personlige kode. Hvis du ikke har kodebrikke, kan du bestille en ved å ringe direktenummeret 23 02 10 50.

SMS-tjenester og SMS-varslinger

Enkle banktjenester, som for eksempel å sjekke saldo og siste transaksjoner på konto, kan gjøres med SMS. Du kan også motta varslinger til din mobil hver gang for eksempel lønn, trygd eller pensjon kommer inn på konto. SMS-tjenester og SMS-varslinger kan du bestille ved å ringe oss, så hjelper vi deg i gang.

Fremtidsfullmakt

En fremtidsfullmakt gir deg mulighet til å bestemme hvem som skal ivareta din økonomi og dine personlige interesser dersom du ikke blir i stand til dette selv i fremtiden. Fremtidsfullmakt er et alternativ til vergemål. Det er viktig at fullmakten er tilpasset din situasjon og dine ønsker, samt at den følger kravene til innhold og utforming.

Det finnes mye nyttig informasjon om dette på fylkesmannens nettsider. For at fremtidsfullmakten skal gjøres gjeldende for økonomiske forhold i DNB må den stadfestes av fylkesmannen.

Bestill eller last ned brosjyre her