Bankene og politiet advarer:

Antall svindelsaker har doblet seg – unngå å bli neste offer

De virker ekte, snakker norsk og ringer fra Norge. Men ber de deg oppgi BankID eller overføre penger til en konto, er det svindel.

ADVARER MOT SVINDEL: Ida Marie Edholm i Nordea, Ingrid Grav i Danske Bank, Christina T. Rooth i politiet og Sebastian C. Takle i DNB i sommer. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 01. des 2023
Artikkelen er flere år gammel

Det opplyser Sebastian C. Takle, DNBs ekspert på bedrageribekjempelse.

– Ingen seriøse aktører vil be deg oppgi BankID-en din, for den skal du aldri gi fra deg. Ikke til noen, understreker han.

Men altfor mange lar seg lure. Både DNB, Nordea og Danske Bank har sett en dobling av antall svindelsaker siden 2020. Majoriteten av sakene er ulike former for phishing og sosial manipulering.

I telefonsvindel utgir svindlerne seg ofte for å være politi eller fra banken for å få deg til å oppgi koder, BankID-passord eller kortinformasjon.

En ny trend nå er at du mottar en SMS, tilsynelatende fra politiet eller andre kjente instanser, før de ringer for å lure fra deg personlig og sensitiv informasjon som de kan misbruke til å få tak i pengene dine.

– Når svindlerne senere ringer bruker de informasjonen de har om deg til å gjøre samtalen mer troverdig, forklarer Takle.

Vær også obs på «sikker konto-bedragerier»

Såkalte «sikker konto-bedragerier» er også blitt en gjenganger. Dette er sosial manupulasjon der bedragerne utgir seg for å være fra banken eller politiet. De sier at noen har fått tilgang til kontoen din eller har tatt opp ett lån i ditt navn. Deretter ber de deg flytte pengene dine til en «sikker konto», som egentlig er en konto bedragerne selv disponerer.

– I steden for å få deg til å gi fra deg BankID eller kode, forsøker de altså å manipulere deg til at du selv overfører penger til dem, forklarer Takle.

Eldre er utsatt

I de nevnte bedragerimetidene er ofrene hovedsakelig eldre personer, og de svindles for store beløp, ofte flere hundre tusen kroner.   

Relatert artikkel: Banken reddet totalt 1 milliard kroner i fjor

BEKYMRET FOR UTVIKLINGEN: Christina Thomassen Rooth og Sebastian C. Takle Foto: Stig B. Fiksdal

Svindlerne blir stadig vanskelige å avsløre

Dagens svindlerne prater perfekt norsk og har norske telefonnummer. 

Svindelforsøkene er altså blitt stadig mer troverdige og vanskeligere å avsløre, og verre kan det bli. Bankene forventer at svindlerne ved hjelp av sofistikert kunstig intelligens snart vil kunne utgi seg å være kjendiser eller bekjente.

Politiet stiller seg bak bildet bankene tegner av situasjonen.

– Vi vet at flere kriminelle nettverk benytter denne måten å svindle folk på, og vi ser dessverre at svært mange blir forsøkt bedratt av personer som utgir seg for å være fra politiet, sier Christina Thomassen Rooth, politiinspektør og næringslivskontakt i Oslo Politidistrikt.

Advarer også i felles kampanje

Som følge av at stadig flere utsettes for svindel laget Danske Bank, DNB og Nordea i sommer sammen med politiet en preventiv kampanje om moderne svindel. Hensikten er å informere og bevisstgjøre publikum på metodene - og dermed hindre at de lar seg lure av svindlerne – både nå og i fremtiden.

Filmene nedenfor er brukt i kampanjen. Se dem for å bli obs på hvordan dagens svindlere går frem for å lure deg.