Medieoppslag skaper forvirring:

Dette må du vite om BankID og legimitasjon

Flere medier har skrevet om krav til legitimasjon den siste tiden, og det har skapt noe forvirring og noen misforståelser.

IKKE SAMME PÅGANG SOM ANDRE BANKER: De aller fleste kunder trenger ikke å foreta seg noe, men et fåtall kunder har blitt kontaktet slik at DNB får re-legitimert disse. Foto: NTB scanpix
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 20. nov. 2019

Flere medier har skrevet om krav til legitimasjon den siste tiden, og det har skapt noe forvirring og noen misforståelser.

Bransjeorganisasjonen Finans Norge har laget en artikkel som presiserer gjeldende regelverk. Den er fin å lese for deg som er usikker på om du er en av de BankID-brukerne som må legitimere deg på nytt.

I perioden 2015–2017 hadde DNB en gjennomgang av kundeporteføljen, hvor hensikten var å sikre at alle kundene var legitimert i henhold til hvitvaskingsloven.

Gjennomgangen som ble gjort var først og fremst at gyldig legitimasjon var registrert på alle kunder.

DNB har hatt gode legitimeringsrutiner, og derfor har vi ikke opplevd samme utfordringer som mange andre banker.

De aller fleste kunder trenger ikke å foreta seg noe, men et fåtall kunder har blitt kontaktet slik at vi får re-legitimert disse. 

DNB har godkjent to legitimasjonstyper for re-legitimering: BankID fra annen bank og pass (personlig fremmøte eller bekreftet kopi).