DNB advarer:

Bedrifter utsettes nå for svindel

Bedrifter som nylig har registrert i Brønnøysundregistrene at de har byttet revisor, blir nå forsøkt svindlet.

ADVARER: – Bedrifter som nylig har byttet revisor i Brønnøysundregistrene utsettes nå for svindel, advarer Sebastian Takle i DNB.
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 09. nov 2022
Artikkelen er flere år gammel

Bedriftene blir utsatt for en kombinasjon av smishing og phishing, det vil si godt forfalskede e-poster eller SMS-er der bedragerne har til hensikt å lure til seg informasjon som de kan misbruke.

DNB avdekket svindelmetoden

Det er Financial Cyber Crime Center i DNB som har avdekket dette etter at flere av bankens bedriftskunder er blitt utsatt for svindelmetoden.

– Bedragerne tar kontakt med dem som nylig har registrert at de har byttet revisor i Brønnøysundregistrene. På telefon eller SMS utgir de seg for å være fra det nye revisjonsfirmaet, forklarer lederen for Financial Cyber Crime Center, Sebastian Takle.

Det er lett å bli lurt

Han mener at henvendelsene virker svært troverdige fordi bedragerne både snakker og skriver perfekt norsk og holder en profesjonell og god tone.

– Det er heller ikke usannsynlig at bedrifter blir kontaktet av ny revisor etter at de har byttet revisor. Det er også vanlig å bruke BankID til legitimering i forbindelse med registrering i Altinn / Brønnøysundregistrene, sier Takle.

Og det er nettopp BankID-en bedragerne er ute etter. Den kan gi dem tilgang til både den ansattes privatkontoer og bedriftskontoene som denne personen disponerer.

Slik går bedragerne fram for å svindle den ansatte og bedriften:

  • Angrepene er målrettet og mot bedrifter som kan forvente denne type henvendelser.
  • Den mest alvorlige typen går ut på at de kriminelle har brukt informasjon om endringer i Brønnøysundregistrene. De tar informasjonen om en selskapsendring og sender melding til den som har gjort endring med beskjed om at det mangler signatur.
  • De kriminelle plukker opp bedriftene på kunngjøringer om revisorbytte. De tar så kontakt med den i bedriften som har gjort endringen og utgir seg for å være det nye revisjonsfirmaet.

Slik skjer det: Du får en telefon fra en bedrager som snakker norsk og som presenterer seg som ny revisor. Vedkommende forteller at de for eksempel mangler en e-signering og ber om e-signering over mobil. Du får så bildet for godkjennelse av BankID opp på mobilen din. Bedrageren unnskylder seg og forteller at han / hun har gjort noe feil og ber om at kunden godkjenner på nytt. I mellomtiden har bedragerne kommet seg inn i nettbanken og fått tilgang til både dine private konto og bedriftskontoene.