DNB advarer:
Bedrifter som nylig har registrert i Brønnøysundregistrene at de har byttet revisor, blir nå forsøkt svindlet.
Bedriftene blir utsatt for en kombinasjon av smishing og phishing, det vil si godt forfalskede e-poster eller SMS-er der bedragerne har til hensikt å lure til seg informasjon som de kan misbruke.
Det er Financial Cyber Crime Center i DNB som har avdekket dette etter at flere av bankens bedriftskunder er blitt utsatt for svindelmetoden.
– Bedragerne tar kontakt med dem som nylig har registrert at de har byttet revisor i Brønnøysundregistrene. På telefon eller SMS utgir de seg for å være fra det nye revisjonsfirmaet, forklarer lederen for Financial Cyber Crime Center, Sebastian Takle.
Han mener at henvendelsene virker svært troverdige fordi bedragerne både snakker og skriver perfekt norsk og holder en profesjonell og god tone.
– Det er heller ikke usannsynlig at bedrifter blir kontaktet av ny revisor etter at de har byttet revisor. Det er også vanlig å bruke BankID til legitimering i forbindelse med registrering i Altinn / Brønnøysundregistrene, sier Takle.
Og det er nettopp BankID-en bedragerne er ute etter. Den kan gi dem tilgang til både den ansattes privatkontoer og bedriftskontoene som denne personen disponerer.
Slik går bedragerne fram for å svindle den ansatte og bedriften:
Slik skjer det: Du får en telefon fra en bedrager som snakker norsk og som presenterer seg som ny revisor. Vedkommende forteller at de for eksempel mangler en e-signering og ber om e-signering over mobil. Du får så bildet for godkjennelse av BankID opp på mobilen din. Bedrageren unnskylder seg og forteller at han / hun har gjort noe feil og ber om at kunden godkjenner på nytt. I mellomtiden har bedragerne kommet seg inn i nettbanken og fått tilgang til både dine private konto og bedriftskontoene.